Abstract:
بازاریابی دیجیتالی یکی از مفاهیم پرکاربرد در بازاریابی امروز است که در مطالعات داخلی کمتر به آن پرداخته شده است. لزوم استفاده از مقیاسی بومی شده برای شناسایی و ارزیابی عوامل موثر بر عملکرد بازاریابی دیجیتالی زمینهساز مطالعه حاضر بوده است. در این مطالعه کوشش شده است تا با روشی آمیخته عوامل زیربنایی بازاریابی دیجیتال شناسایی و طبقهبندی گردد. در فاز کیفی از روش تحلیل محتوایی استفاده شده و در فاز کمی برای اعتبارسنجی عوامل از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. برای بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند استفاده شده است و در بخش کمی از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان داده است که برنامهریزی بازاریابی دیجیتال، درگیری و مشارکت مشتری، استفاده از شبکه های اجتماعی و عملکرد بازاریابی دیجیتال ارکان اصلی بازاریابی دیجیتال را تشکیل میدهند. رابطه علی عناصر نیز نشان میدهد که برنامهریزی بازاریابی دیجیتال یک متغیر علی است که بر درگیری و مشارکت مشتری و همچنین استفاده از شبکههای اجتماعی تاثیر میگذارد. در نهایت این سه عنصر عملکرد بازاریابی دیجیتال را تحت تاثیر قرار میدهند. نتایج این مطالعه برای تصمیمگیری مدیران فروشگاههای اینترنتی راهگشا است.
Machine summary:
در بخش کیفی با استفاده روش تحلیل محتوا (تم) به شناسایی تمهای اصلی و فرعی طراحی الگوی بازاریابی دیجیتال پرداخته شده است.
( به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 2- شاخصهای الگوی بازاریابی دیجیتال استخراج شده از مصاحبهها تمهای اصلی این تحقیق عبارتند از: o برنامهریزی بازاریابی دیجیتال o درگیری و مشارکت مشتری o استفاده از شبکه های اجتماعی o عملکرد بازاریابی دیجیتال گویههای سنجش هریک از این عناصر نیز با تحلیل کیفی مشخص شده است.
این عناصر در نهایت برای طراحی مدل نهایی بازاریابی دیجیتال در فروشگاههای اینترنتی مدیریت استفاده شده است.
در این مطالعه کوشش شده است تا ضمن تحلیل نظری و مطالعه ادبیات پژوهش بازاریابی دیجیتال مقیاسی برای سنجش عوامل موثر بر عملکرد آن طراحی شود.
در این مطالعه کوشش شده است تا ضمن تحلیل نظری و مطالعه ادبیات پژوهش بازاریابی دیجیتال مقیاسی برای سنجش عوامل موثر بر عملکرد آن طراحی شود.
به طور کلی بازاریابی اینترنتی به استفاده از اینترنت جهت انجام تبلیغات، ارائه و فروش خدمات و کالاها اطلاق می گردد که معمولا از طریق آگهی های تبلیغاتی در سایت ها، پیام های الکترونیک برای معرفی محصولات و خدمات، آگهی های گرافیکی و ارائه تبلیغات در وبلاگ ها انجام می شود (گانگ و یی، 2018).
در بخش کیفی با استفاده روش تحلیل محتوا (تم) به شناسایی تم های اصلی و فرعی طراحی الگوی بازاریابی دیجیتال پرداخته شده است.
4- تجزیه وتحلیل داده ها در بخش اول از تحقیق حاضر برای شناسایی شاخص های الگوی بازاریابی دیجیتال از مصاحبه های تخصصی و نیم ساختاریافته استفاده شده است.
این عناصر در نهایت برای طراحی مدل نهایی بازاریابی دیجیتال در فروشگاه های اینترنتی مدیریت استفاده شده است.