Abstract:
در سالهای اخیر پیشرفت مربوط به تکنولوژی اطلاعات، باعث تحول صنعت بانکداری در حوزه بانکداری الکترونیک شده است. خصوصا پیشرفت در تکنولوژی بیسیم و ارایه بانکداری موبایل، انعطافپذیری زمانی و مکانی در استفاده از خدمات بانکداری را برای مشتریان فراهم آورده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر متغیرهای موفقیت سیستم اطلاعاتی به استفاده متداوم از بانکداری الکترونیکی از دیدگاه مشتریان بانک مسکن میباشد. این پژوهش، از نوع توصیفی- همبستگی انجام شده است و جامعه آماری، مشتریان بانک مسکن در شهر تهران است که برابر با 384 نفر میباشد. جهت آزمون فرضیات از تحلیل همبستگی و حداقل مربعات جزیی استفاده شده است. نتایج حاصل موید آن است که متغیرهای موفقیت سیستمهای اطلاعاتی تاثیر موثری بر تایید داشته و متغیر ریسک ادراک شده نیز به عنوان متغیر میانجی رضایتمندی و استفاده متداوم بوده که با کاهش ریسک ادراکی، رضایتمندی مشتریان افزایش و استفاده متداوم از بانکداری الکترونیکی نیز افزایش مییابد.
Machine summary:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر متغیرهای موفقیت سیستم اطلاعاتی به استفاده متداوم از بانکداری الکترونیکی از دیدگاه مشتریان بانک مسکن میباشد.
نتایج حاصل موید آن است که متغیرهای موفقیت سیستمهای اطلاعاتی تاثیر موثری بر تایید داشته و متغیر ریسک ادراک شده نیز به عنوان متغیر میانجی رضایتمندی و استفاده متداوم بوده که با کاهش ریسک ادراکی، رضایتمندی مشتریان افزایش و استفاده متداوم از بانکداری الکترونیکی نیز افزایش مییابد.
بنابراین، در این پژوهش تلاش شده است که تاثیر متغیرهای موفقیت سیستم اطلاعاتی به استفاده متداوم از بانکداری الکترونیکی از دیدگاه مشتریان بانک مسکن در سه مرحله قصد، سازگاری و استمرار بررسی میشود.
در این پژوهش برای بررسی تاثیر متغیرهای موفقیت سیستم اطلاعاتی به استفاده متداوم از بانکداری الکترونیکی از دیدگاه مشتریان بانک مسکن در سه مرحله قصد استفاده، سازگاری با سیستم و استمرار استفاده بهره گرفته شده است.
در صورتی که سیستم های بانکداری موبایل برای استفاده مشکل باشند و دارای میانجی و سیارهای ضعیفی باشند، کاربران ممکن است فکر کنند که همواره ارائهدهندگان خدمات تلاش کافی و منابع صحیحی بر سیستم با کیفیت سرمایهگذاری نکردهاند.
گویههای رضایتمندی از مقاله کارتیوی و همکاران (2013) استفاده شده که احساس رضایت و احساس خوشحالی از خدمات بانکداری و ترجیحات مشتری برای استفاده از خدمات بانک مسکن را اندازهگیری میکند.
Understanding information systems continuance: an expectation-confirmation model.
The DeLone and McLean Model of Information Systems Success: A Ten-Year Update.
Journal of Management Information Systems, 19(4), 9-31.
Information Systems and E-Business Management, ۱۴(۱), ۱۴۱–۱۶۵.