Abstract:
این مطالعه با هدف ارزیابی عوامل موثر بر رضایت مشتریان مبتنی بر تحلیل رقبا صورت گرفته است. مطالعه حاضر با رویکردی کابردی در شرکت شیرین عسل تبریز انجام شده است. تحقیق حاضر از منظر نوع دادهها یک تحقیق کمی است و از منظر روش گردآوری دادهها یک تحقیق مشاهدهای مقطعی میباشد. مدل مفهومی تحقیق با بررسی و مطالعات پیشینه تحقیقات گذشته ارائه شده است. عوامل موثر بر رضایت مشتریان شامل کیفیت محصول، کارایی محصول، تنوع محصول، تصویر سازمان تولید کننده و قیمت محصول است. ابزار اصلی گردآوری داده ها پرسشنامه خبره مبتنی بر مقایسه زوجی است. جامعه آماری کلیه مشتریان شرکتشیرین عسل بوده و برای نمونهگیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است.
برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی و نرم افزار اکسپرت چویس استفاده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که کیفیت محصول، کارایی محصول ، تنوع محصول، تصویر سازمان تولید کننده و قیمت محصول تاثیر مثبت و معنا داری بر رضایت مشتریان دارد. و نتایج تحقیق نشان داد که شرکت شیرین عسل از لحاظ تصویر سازمان تولید کننده و تنوع محصول نسبت به شرکتهای دیگر در اولویت برتر قرار دارد. و شرکت های آناتا، شونیز و آیدین به ترتیب از لحاظ قیمت محصول، کیفیت محصول و کارایی محصول نسبت به شرکتهای دیگر در اولویت برتر قرار دارد. نتایج این تحقیق رویکری کاربردی برای تحلیل رقبا در صنعت مواد خوراکی را در اختیار پژوهشگران بازاریابی قرار میدهد.
Machine summary:
شرکتها و موسساتی که پیش از این به دنبال افزایش سهم از بازار بوده اند، ها برای جلب رضایت مشتریان خود و ارائه خدمات بهتر به آنها، مسائل و مشکلات جدید تری برای سازمان ها بوجود آمده که توجه نکردن به این مسائل لطمات جبران ناپذیری را برای سازمانها در پی خواهد داشت که صاحبان صنایع مصرفی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و توجه کردن به نیازها و رضایت مشتریان باید جزئی از استراتژی سازمان شود 2- پیشینه و مبانی نظری پژوهش اکبری (1392) در پژوهشی با عنوان «تبیین عوامل تاثیرگذار بر رضایت مشتری با مطالعهی موردی شرکت هواپیمایی ماهان» پرداخته است.
و نتایج تحقیق نشان داد که شرکت شیرین عسل از لحاظ تصویر سازمان تولید کننده و تنوع محصول نسبت به شرکتهای دیگر در اولویت برتر قرار دارد.
با توجه به اینکه شرکت شیرین عسل تبریز در متغیرهای کیفیت محصول، قیمت محصول و کارایی محصول نسبت به شرکتهای رقیب خود دارای محدودیت (نقاط ضعف) می باشد ابتدا لازم است که مسیرهای که شرکتهای رقیب این راه را پیموده اند و باعث شده که به چنین تحولی در متغیرهای ذکر شده برسند ان را طی کنند و شرکتهای مذبور را الگو و سرمشق راه خود قرار دهند که این باعث خواهد شد که نه تنها این موانع را برطرف کنند بلکه بتوانند خود را در سطح جهانی با شرکتهای دیگر محک بزنند و آینده ای که دور از دسترس خودشان نیست محقق سازند که این باعث رشد و توسعه اقتصادی کشور خواهد شد، با توجه به آنچه که تا الان گفته شد پیشنهادات زیر عبارتند از: استفاده از بسته بندی های شکیل، گران قیمت و زیبا برای محصولات شرکت، جهت برانگیختن و تهییج مشتریان به افزایش وجهه و منزلت اجتماعی و پرستیژ ، توسط خرید از شرکت.