Abstract:
این پژوهش با هدف مطالعه جامعه شناختی استفاده از فضای مجازی و تاثیر آن بر کجروی اجتماعی در بین دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 95-94 با استفاده از روش تحقیق پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل همه دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر کرمانشاه است که حجم نمونه آن شامل 381 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران محاسبه گردیده است. روش نمونه گیری تصادفی طبقهای و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. تحلیل دادههای تحقیق نشان میدهد که بیشترین مدت زمان استفاده روزانه از فضای مجازی بین یک تا سه ساعت (80/74%) و کمترین مدت زمان استفاده از فضای مجازی بیش از پنج ساعت (33/1%)، بیشترین مدت زمان استفاده سالانه از فضای مجازی بین یک تا دو سال (38/55%) و کمترین مدت زمان استفاده از فضای مجازی بیش از چهار سال (04/6%) بوده است؛ به طوری که بیشترین نوع استفاده از مجازی مجازی ارتباطی (58%) و کمترین نوع استفاده از فضای مجازی شناختی (44/9%) باشد. نتایج دیگر نشان داد در اولویت بندی مولفههای کجروی اجتماعی، میل به آسیب رساندن به اماکن عمومی بیشترین مقدار و تماشای فیلم و تصاویر غیرمجاز اسلامی کمترین مقدار را داشته است و بین متغیرهای نوع استفاده و میزان استفاده از فضای مجازی و کج روی اجتماعی رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد.
This study aimed to study the sociological use of cyberspace and its impact on social deviance among secondary school students in Kermanshah in 95-94 school year the survey was conducted using the method. The target population included all high school students in Kermanshah second period. The research sample consisted of 381 people, which is calculated using the formula. Stratified random sampling and questionnaire is self-made. The results of the study show that daily use of cyberspace The length of time between one and three hours (74/80) and the least amount of time using cyberspace more than five hours (33/1 percent). The maximum duration of the annual usage of cyberspace between one and two years (55/38) and the least amount of time using cyberspace for more than four years (6/04) was the highest allowable use of communication ( 0/58) and the lowest use of cyberspace cognitive (9/44) is. Results also showed the priority components of social deviance, the desire for the greatest amount of damage to public places and watch movies and Islamic unlicensed images is at its lowest and between type of use and the use of cyberspace and social deviations there is a significant relationship.
Machine summary:
چکیده این پژوهش با هدف مطالعه جامعه شناختی استفاده از فضای مجازی و تاثیر آن بر کجـروی اجتماعی در بین دانش آموزان دوره دوم متوسطه شـهر کرمانشـاه در سـال تحصـیلی ٩٥-٩٤ بـا استفاده از روش تحقیق پیمایشی انجام گرفت .
بنـابر تعاریف فوق ، پس بسیاری از رفتارهایی که توسـط نوجوانـان و جوانـان کـاربر فضـای مجـازی انجام میشود را میتوان در زمره مصادیق کجروی اجتماعی قرار داد، بـر همـین اسـاس هـدف اساسی این پژوهش مطالعه تاثیر استفاده از فضای مجازی بر میزان کجروی اجتماعی بین دانـش آموزان دبیرستانی است تا مشخص گردد که استفاده از فضای مجازی تا چـه حـد در ترغیـب و گرایش دانش آموزان کاربر فضای مجازی به کجرویهای اجتماعی موثر است ؟ آیا کـاربرانی که بیشتر در فضای مجازی هستند گرایش بیشتری به کجروی اجتماعی دارند؟ اگــر ایــن تعریــف کــه : «هنجارهــا نشــان دهنــده بایــدها و نبایــدها در زنــدگی اجتمــاعی هستند»(گیدنز، ١٣٨٦: ٣٦)، را بپذیریم از آنجا که فضای مجازی در بسیاری از بسترهای تعامـل اجتماعی، دارای هنجارهای خاص خود است پس بایدها و نبایدهای دنیا واقعی و مجازی با هـم متفاوت خواهد بود.
بـا توجه به این که در محیط اینترنت علی الخصوص در محیط تعاملی اینترنت افراد به راحتـی مـی توانند نیازهای خود را مطرح کنند واین طرح نیازها باعث شکل گیری یک فضای گفـت وگـو و مباحثه شده و در این مباحثه افکار جدیدی شکل می گیرد، هابرماس مـیافزایـد روابـط میـان گوینـدگان و شـنودگانی کـه از تـوان ارتبـاط برخوردارنـد، موجـب مـیشـود تـایکی دیگـر از کارکردهای گفتار که همان شیوه یا همان کاربرد زبان عادی تلفیق شده است وارد عمل گـردد و در کاربرد توصیفی زبان هر گفتار کنش نوعی در بردارنده قول صـمیمیت یـا صـداقتی اسـت که با آن من گوینده احساسات ،نیازها ونیت های درونیم را برای شنونده ابراز مـی کـنم ، درسـت در همین بعد است که گفتار شنونده را به دنیای درونی احساس ها و انگیزه های من وهمین طـور به ارزیابی صحت گفته های من میکشاند (پیوزی، ١٣٧٩: ٥٢).