Abstract:
با ورود به عصر اطلاعات، نهاد آمـوزش از نخـستین نهادهـایی اسـت کـه دسـتخوش تغییرات اساسی شده. آموزش الکترونیکی به عنوان پارادیمی جدید، این حوزه را متحول ساخته است. با توجه به قابلیتهای بسیار بالای ایـن سیـستم آموزشـی و حجـم عظـیم تقاضـا بـرای آموزش، و ناتوانی نظام آموزشی کنونی در پاسخگویی بـه آن، در بـاب ضـرورت بـه کـارگیری و اهمیت آموزش الکترونیکی تردیدی وجود نـدارد .آنچـه مطـرح اسـت شـیوه و چگـونگی ایـن آموزش است.کتابخانه ها نیز به عنوان زیرسیستم نظام آموزشی، باید همگام بـا تغییـرات پـیش بروند و نسبت به ارائة خدمات جدید و متناسب با نیاز روز، اقدام نمایند. بنابراین پژوهش حاضر به بررسی تاثیر آموزش الکترونیک بر ارتقای علمی دانشجویان پیام نور شهر سرپل ذهاب پرداخته شد. روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی است که در آن از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد سرپل ذهاب در سال 1397 بود. نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، تعداد30 نفر در دو گروه آزمایشی و گواه (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه ) را در نظر گرفته شد. یافتهها نشان داد که آموزش الکترونیک بر ارتقای علمی دانشجویان پیام نور موثر است.
Machine summary:
با توجه به مطالب عنوان شده درمورد اصل اول آموزش توسط مریل 1 (2014) میتوان نتیجه گرفت برای یادگیری بهتر تناسب محتوا با فعالیت آموزشی مهم است با بررسی مطالعات پی میبریم مطالعه ای که به بررسی استفاده از اصل اول آموزش در آموزش الکترونیک دانشجویان رشته پرستاری پرداخته باشد وجود ندارد.
هرچند در ایران در طی سالهای اخیر مطالعات و تحقیقات گستردهای در زمینه امکان سنجی، آمادگی پیاده سازی آموزش الکترونیک، بررسی نگرش افراد نسبت به آموزش مجازی، میزان کاربرد و استفاده از آموزش مجازی، تدوین الگوهای مناسب برای آموزش الکترونیک انجام شده اما کمتر به موضوع ارزشیابی آموزش الکترونیکی و برنامه های آن توجه شده است(علوی، جنتی فرد، اسلامی و رضاپور، 1394).
به عبارت دیگر، آموزش الکترونیک با توجه به میانگین ارتقای علمی دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش ارتقای علمی دانشجویان گروه آزمایش شده است.
به دانشجویان این امکان را می دهد که از تمام یا بخشی از دوره آموزش از راه دور استفاده کنند و بدون نیاز به حضور فیزیکی در کلاس، درس بگذرانند و درنهایت در صورت موفقیت در آزمون های مربوطه از امتیازاتی مشابه دانشجویان حضوری برخوردار شوند.
به دانشجویان این امکان را می دهد که از تمام یا بخشی از دوره آموزش از راه دور (مثلا” در منزل خود و در شهر یا حتی کشوری دیگر) استفاده کنند و بدون نیاز به حضور فیزیکی در کلاس درس بگذرانند و درنهایت در صورت موفقیت در آزمون های مربوطه از امتیازاتی مشابه دانشجویان حضوری برخوردار شوند.