Abstract:
هدف: پژوهش حاضر ،بررسی میزان توجه به تقویت بنیان خانواده ها در کتب درسی دوره متوسطه می باشدبه همین منظور به تجزیه و تحلیل کتب درسی دوره متوسطه پرداخته شده است . جامعه مورد نظر در این تحقیق عبارت انداز : تمامی کتابهای دوره متوسطه اما نمونه مورد نظر 6 کتاب( دین وزندگی اول ،دوم ، سوم دبیرستان و دین و زندگی پیش دانشگاهی، اجتماعی اول دبیرستان و جامعه شناسی دوم دبیرستان ) انتخاب گردیده است. چون در این کتابها به تقویت بنیان خانواده توجه شده است. روش:نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیده است. ابزار گرد آوری اطلاعات نیز با استفاده ازتحلیل محتوای کتب های مورد نظر جمع آوری شده است . بدین صورت که تقویت بنیان خانواده به دو عوامل بیرونی خانواده که شامل( فرهنگ و محیط اجتماعی،اقتصاد جامعه،خانواده های طرفین) و عوامل درونی خانواده که شامل(توجه به جایگاه خانواده، مساله سرپرستی خانواده،تثبیت نقشها، محبت زن و شوهر) بود تقسیم بندی شده است و سپس فراوانی مورد نظرو درصد فراوانی هر یک از مقوله ها محاسبه گردیده است. یافته ها:در پایان نتایجی که از تحقیق بدست آمده است بدین صورت بوده است ؛که کتب درسی دوره متوسطه به عواملی که باعث تقویت بنیان خانواده می شود خیلی کم توجه کرده است.
Machine summary:
بدین صورت که تقویت بنیان خانواده به دو عوامل بیرونی خانواده که شامل( فرهنگ و محیط اجتماعی،اقتصاد جامعه،خانواده های طرفین) و عوامل درونی خانواده که شامل(توجه به جایگاه خانواده، مساله سرپرستی خانواده،تثبیت نقشها، محبت زن و شوهر) بود تقسیم بندی شده است و سپس فراوانی مورد نظرو درصد فراوانی هر یک از مقوله ها محاسبه گردیده است.
یافته ها: در مورد سوال (1) تحقیق: میزا ن توجه به تقویت بنیا ن خانواده درکتب متوسطه به تفکیک مواد درسی ، تقویت بنیان خانواده به عوامل بیرونی که شا مل( فرهنگ و محیط اجتماعی،اقتصاد جامعه ،خانواده های طرفین) و عوامل درونی خا نواده که شامل( توجه به جایگاه خانواده، تثبیت نقشها،مساله سرپرستی خانواده ،محبت زن و شوهر) می باشد تقسیم شده و تعدا د فراوانی هر کدام در کتب متوسطه شمارش شده ا ند و سپس درصد فراوا نی آنها محاسبه گردیده است.
جدول شماره 4-5: توزیع فراوانی توجه به تقویت بنیا ن خانواده در دین و زندگی پیش دانشگاهی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول شماره 4-5 نشا ن می دهد که در دین و زندگی پیش د انشگاهی به اقتصاد جامعه با فراوانی7 که از عوامل بیرونی خا نواده است بیشتر توجه شده و به مولفه ها ی سرپرستی خانواده و محبت زن و شوهر با فراوانی 1 که از عوامل درونی خا نواده ا ست و همچنین خانواده های طرفین کمتر توجه شده است.
بحث و نتیجه گیری نتایج بدست آمده از سوال 1 تحقیق در مورد میزان توجه به تقویت بنیان خانواده به تفکیک مواد درسی دین و زندگی اول دبیرستان: در دین و زندگی اول به اقتصاد جامعه با فراوانی 10 بیشترین توجه شده است و به مولفه های دیگر مانند مساله سرپرستی خانواده،تثبیت نقشها و محبت زن و شوهر با فراوانی ا کمترین توجه شده است.