Abstract:
ثبات و پیشرفت جوامع و کشورها در محیط راهبردی کنونی با ویژگی سیالیت، پیچیدگی، ابهام و عدم قطعیت نیازمند وجود مدیران راهبردی توانمند در مؤلفههای گوناگون قدرت ملی بهویژه بعد اجتماعی است که مبتنی بر سنجش نیازهای برگرفته از الزامات و مسائل راهبردی تحت آموزش قرارگرفته باشند. بررسی بهعملآمده از نظام آموزش کنونی مدیران راهبردی و همچنین عدم تناسب بین دستاوردها و هزینههای نظام در عرصه اجتماعی با توجه به ذو ابعاد بودن آن مؤید پاسخگو نبودن نظام آموزش کنونی مدیران راهبردی در این عرصه میباشد. نظامی که در آن مسائل راهبردی این حوزه شامل نیات راهبردی، کلانروندها، چالشها و شوکهای راهبردی مورد شناسایی قرار گرفته و بهتناسب نقش، اهمیت آنها مدل مناسب آموزش دربرگیرنده ترکیب متوازن آنها مشخص شود. هدف اصلی این تحقیق شناسایی مسائل راهبردی عرصه اجتماعی، نیازسنجی آموزش مدیران راهبردی این عرصه (مقایسه وضعیت موجود و مطلوب آموزش) و همچنین تعیین اهم عناوین آموزش جهت پاسخگویی به این نیازها میباشد. این تحقیق از نوع کاربردی و توسعهای بوده که با رویکرد آمیخته و بهرهگیری از تحلیل رگرسیون چند متغیره و آزمون تی جهت پیشبینی عناوین اصلی آموزش مدیران راهبردی صورت گرفته است. نتایج تحقیق بیانگر این است که بین وضعیت موجود و مطلوب آموزش مدیران راهبردی عرصه اجتماعی تفاوت معناداری وجود داشته و در این عرصه چالشهای راهبردی، نیات راهبردی، شوکهای راهبردی و کلانروندها به ترتیب بیشترین نقش را در تبیین الزامات آموزش مدیران راهبردی و رفع نیاز ایفا مینمایند.
The stability and advancement of societies and countries in the current strategic environment with the characteristics of fluidity, complexity, ambiguity and uncertainty requires the existence of powerful strategic executives in various components of national power, especially social dimension, which is based on measuring needs from the requirements of strategic requirements and issues. The study of the current educational system of strategic managers as well as the inequality between the achievements and costs of the system in the social arena, considering its dimensions, confirms the lack of accountability of the current educational system of strategic managers in this field. A system in which strategic issues in this area include strategic intentions, megatrends, challenges and strategic shocks are identified and, in proportion to their role, the importance of the appropriate training model for their balanced composition is identified. The main objective of this research is to identify strategic issues in the social arena, to assess the training of strategic managers in this field (compare existing and desired status of education), as well as to identify the main topics for training to meet these needs. This research is applied and developmental type that has been combined with a mixed approach and utilizing multivariate regression analysis and T test to predict the main topics of strategic managers training. The results of the research indicate that there is a significant difference between the present and the desired situation of training strategic managers in the social arena and in this area strategic challenges, strategic intentions, strategic shocks and megatrends play the most role in explaining the requirements of training strategic managers and addressing the need.
Machine summary:
net مبانی نظری در طرح نیازسنجی این تحقیق ؛ «اهداف خاص » تعیین مهم ترین نیازهای آموزشی حـوزه راهبـردی مؤثر در مدیریت راهبردی؛ «قلمرو نیازسنجی» سطح راهبردی بعد اجتماعی بوده و «نیازهای مـورد شناسایی » نیز ترکیب مسائل راهبردی مؤثر در مدیریت راهبردی شامل نیات راهبردی، کلان روندها و روندها، چالش های راهبردی و در نهایت شوکهای راهبردی میباشـند؛ و رویکـرد طبقـه بنـدی نیازها نیز فراکنشی است .
آزمون آماری همبستگی مسائل راهبردی احصاء شده و معنادار بودن ارتباط آن هـا بـا تأمین آموزش های مطلوب تجزیه وتحلیل سؤال اول : مسائل راهبردی (نیات راهبردی، کلان روندها، چـالش هـای راهبـردی و شوکهای راهبردی) سطح راهبردی اجتماعی در افق زمانی سند چشم انداز ١٤٠٤ کدم اند؟ جدول ٣: نمای تجمیعی ضرایب همبستگی مسائل راهبردی اجتماعی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس نتایج ضرایب همبستگی بالا مشخص است درمجموع بالاترین ضرایب همبستگی مربـوط به چالش های راهبردی با سایر حوزه ها به ویژه نیات راهبـردی اسـت .