Abstract:
باتوجه به اینکه رهبران انقلاب اسلامی، مبلغانی برجسته و صاحبنظر در امر تبلیغ هستند و امتیاز برخورداری از اندیشه آنان، بهعنوان شایستگی کلیدی و مزیت راهبردی جمهوری اسلامی ایران مطرح است، بررسی نقش و جایگاه هدایتی منظومه فکری ولایتفقیه در اداره امور تبلیغات جمهوری اسلامی از اهمیت بسزایی برخوردار است. مقاله حاضر با رویکردی توصیفی، تحلیلی به ارکان جهتساز مدیریت راهبردی تبلیغات در گفتمان حضرت امام خمینی و حضرت امام خامنه ای میپردازد. نتایج تحلیل گفتمان نشان داد که دال مرکزی، «اسلامی بودن تبلیغات» است و سایر مفاهیم ازقبیل تأثیر بر مخاطب، رساندن پیام اسلام و انقلاب اسلامی، تعالی بخشی به تربیت انسان، مقابله با تبلیغات دشمنان، مصونیتبخشی و رفع آسیبهای تبلیغاتی به دال مرکزی مرتبط میباشد. درنهایت پس از استخراج مفاهیم گفتمانی در قالب اصول، اهداف و سیاستها، چارچوب ارکان جهتساز مدیریت راهبردی امور تبلیغات به تفکیک 4 اصل (با مقوله محوری «تأثیرگذاری بر مخاطب برای نیل فرد و جامعه به کمالات»)، 4 هدف (در دو گروه: کنشی- ایجابی؛ واکنشی- سلبی) و 9 سیاست با کمک روش داده بنیاد ارائه شدند.
One of the most important strategic issues in management of the Islamic system, the issue of Tablighat (advertising). as key competencies and Strategic advantages Islamic Republic of Iran is, It is useful to investigate the role and guidance position of the Intellectual System of the Supreme Leader in Islamic Republic of Iran Advertising Management, and which capacities and strategic capabilities to achieve the propaganda system provided by this issue? The purpose of this paper is to provide the Inspirational Bases of advertising strategic management in the discourse of Imam Khomeini and Imam Khamenei, with the descriptive and analytical approach. Therefore, by applying the discourse analysis method in guidelines of this noble and also with the help of grounded theory, results will be achieved. In this paper, the concept of advertising, importance, purpose and functions of advertising In the discourse of velayat-e faqih, and then specialized principles, objectives and management policies of advertising is investigated. Discourse analysis results show that the "Islamic propaganda" is Nodal point, and other concepts, such as the impact on the audience, convey the message of Islam and the Islamic Revolution, the transcendence of the human education, countering enemy propaganda, immunity and elimination of damages advertising attached to it. Finally, after extracting the concepts of discourse in the form of principles, objectives and policies, inspirational Bases framework for strategic management of advertising provided by Grounded theory method in 4 principle (with the central concept of 'impact on the audience for the individual and society to achieve perfection') ,4 goals (In two groups: an action-positive a reaction-negative) and 9 policy.
Machine summary:
بنابراین با توجه بـه ایـن نکتـه کـه امتیـاز برخـورداری از اندیشـه رهبران انقلاب اسلامی، به عنوان نقاط قوت ، شایستگی کلیدی و مزیت راهبردی نظام جمهـوری اسلامی ایران مطرح است ، جای بررسی این موضـوع وجـود دارد کـه نقـش و جایگـاه هـدایتی منظومه فکری و گفتمان ولایت فقیه در اقدامات و عملکرد نهادها، گروه ها و سازمان های مـرتبط با اداره امور تبلیغـات در نظـام جمهـوری اسـلامی چیسـت و ایـن مسـأله ، کـدام ظرفیـت هـا و قابلیت های راهبردی را برای نیل به نظام تبلیغی الگو فراهم میکند؟ بررسی کلان وضعیت موجود اداره امـور تبلیغـات از منظـر دانـش مـدیریت و سیاسـت گـذاری (علی الخصوص مدیریت راهبردی ) نشان دهنده وجود مسائل و دغدغه های متعدد و قابل توجهی در این زمینه میباشد.
سوال اصلی تحقیق حاضر نیز عبارت است از ارکان جهت ساز مدیریت راهبـردی امـور تبلیغات جمهوری اسلامی ایران براساس گفتمان ولایت فقیه کدام است ؟ مبانی نظری و پیشینه شناسی تحقیق ارکان جهت ساز ارکان جهت ساز، یکی از مهم ترین سرفصل ها و مراحل مدیریت راهبردی بـه شـمار مـیرود کـه شامل مفاهیم و مؤلفه های بیانیه ماموریت ، چشـم انـداز، ارزش هـای کلیـدی ، اصـول ، اهـداف و سیاست ها میباشد (علی احمدی و همکاران ، ١٣٨٧)؛ در مقاله حاضر سه مورد اصول (دکتـرین )، اهداف و سیاست ها به عنوان پایه های ارکان جهت ساز که در تـدوین بیانیـه مأموریـت و ترسـیم چشم انداز نیز مؤثر هستند، بهره گرفته شده است .