Abstract:
روابط ایران و عربستان به عنوان دو کشور تاثیرگذار و قدرتمند منطقه خاورمیانه در سالهای پس از انقلاب اسلامی بسیار پر فراز و نشیب بوده و در طیفی گسترده از همکاری نزدیک تا قطع روابط دیپلماتیک در نوسان بوده است. در این پژوهش از چارچوب نظری جدیدی به نام "سرمایه اجتماعی بینالمللی" برای تبیین تحولات روابط دو کشور استفاده میشود. پرسش اصلی این است که سرمایه اجتماعی بینالمللی چه تاثیری بر روابط ایران و عربستان پس از انقلاب اسلامی داشته است؟ در راستای پاسخ به این پرسش، با بهرهگیری از اسناد و منابع کتابخانهای موجود و استفاده از تحلیلهای کمّی و کیفی سعی میشود پس از سنجش میزان سرمایه اجتماعی بینالمللی ایران و عربستان بر اساس شاخصهای تعریف شده و بررسی نوسانات آنها، به بررسی تاثیر آن بر روابط دو کشور در سالهای پس از انقلاب اسلامی ایران بپردازیم. نتایج و یافتههای پژوهش حاکی از آن است که میان فراز و نشیب در میزان سرمایه اجتماعی بینالمللی ایران و عربستان و فراز و نشیب در روابط دو کشور رابطهای معنادار برقرار است.
Relations between Iran and Saudi Arabia as two effective and powerful countries in the Middle East has had ups and downs from close cooperation with each other to cutting of diplomatic ties in years after the Islamic Revolution in Iran. In this research, investigating the existing literature on Iran and Saudi Arabia relations, has been used “International Social Capital” as a new theoretical framework to understand and explain reasons of fluctuation in relations between the countries. The main question is, what impact has had international social capital on Iran and Saudi Arabia relations in the years after the Islamic Revolution in Iran? In order to response the question, reviewing and analyzing primary and secondary sources, it is tried to understand conceptual and theoretical foundations of the framework first, then will be measured the scale of international social capital of the countries based on the quantitative data, and finally will be focused on the impact of international social capital dimensions on relations between the countries. Results show that to what extend correlation between international social capital on one hand and Iran and Saudi Arabia relationships on the other hand is meaningful.
Machine summary:
به عبارت دیگر با توجه به اینکه امکـان سـنجش سرمایه اجتماعی بین المللی به صورت مستقیم وجود ندارد و شاخصـی کـه بـه تنهـایی گویای وضعیت کشورها در این زمینه باشد یافـت نمـیشـود، بـا بهـره گیـری از روش غیرمستقیم و ترکیبـی بـه سـنجش میـزان سـرمایه اجتمـاعی بـین المللـی بـا اسـتفاده از شاخص هایی میپردازیم که هر یک نشانگر بخشی از سرمایه اجتمـاعی بـین المللـی بـر اساس جدول زیر هستند: رویکرد , ابعاد , مؤلفه ها , شاخص ها , سال , مقیاس , طیف , , اا, فساد اداری , 2003, رتبه , ٠ تا ١٠ , , عتمد , جهانی شدن اجتماعی , 1979, رتبه , ٠ تا ١٠٠ , اجتماعی , مشارکت , مشارکت در صلح , 2007, رتبه , ٠ تا ١٠ , , لا ا, عملکرد محیط زیست , 2006, رتبه , ٠ تا ١٠٠ , , مسئویت جتمعی , رفاه اجتماعی , 2009, رتبه , ٠ تا ١٠٠ , , ا گ, شکاف جنسیتی , 2006, رتبه , ٠ تا ١ , , تون فرهنی , توسعه انسانی , 1990, رتبه , ٠ تا ١٠٠ , فرهنگی , آگاهی فرهنگی , نـــرخ دسترســـی بـــه اینترنت , 1997, درصد , ٠ تا ١٠٠ , , , توریسم , 2000, عدد , نفر , , , جهانی شدن سیاسی , 1979, رتبه , ٠ تا ١٠٠ , سیاسی , مشروعیت , دموکراسی , 1979, عدد , ١٠- تـــــا +10 , , ا, تروریسم , 2002, رتبه , ٠ تا ١٠ , , منیت , هزینه های نظامی , 1988, عدد , میلیون دلار , , فضــای کســب و , آزادی اقتصادی , 1996, رتبه , ٠ تا ١٠ , اقا, کار , پیچیدگی اقتصادی , 1979, رتبه , ١ تا ١٥٠ , تصدی , ق اللل, جهانی شدن اقتصادی , 1979, رتبه , ٠ تا ١٠٠ , , موعیت بین می , رقابت پذیری , 2008, رتبه , ١ تا ٧ بر این اساس برای تعیین میزان اعتماد جامعـه بـین المللـی بـه کشـورها از دو شـاخص بــین المللــی فســاد اداری ( ٢٠١٥ ,Transparency International) و جهــانی شــدن اجتماعی (Social Globalization)a ( ٢٠١٦ ,The Global Economy) که هـر کـدام مؤلفه هایی از میزان اطمینان و اعتماد جامعه بین المللی بـه کشـورها را نشـان مـیدهنـد، استفاده میکنیم .
میـانگین ابعـاد و همچنـین کـل سـرمایه اجتمـاعی بین المللی ایران در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در نمـودار زیـر نشـان داده شده است : (به تصویر صفحه مراجعه شود) این در حالی است که میزان کل سرمایه اجتماعی بـین المللـی ایـران نیـز هماننـد ابعـاد نامتوازن آن فراز و نشیب های بسیاری را در سال هـای پـس از انقـلاب اسـلامی داشـته است .