Abstract:
ﻫــﺪف از ﺗﺤﻘﯿــﻖ ﺣﺎﺿــﺮ، ﺑﺮرﺳــﯽ اﻟﮕــﻮی ﻋﻠّــﯽ رواﺑــﻂ ﺑــﯿﻦ ارزشﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی و اﺿـﻄﺮاب اﻣﺘﺤـﺎن در ﺑـﯿﻦ داﻧﺶآﻣﻮزان ﻣﻘﻄﻊ دوم دﺑﯿﺮﺳﺘﺎن ﺷﻬﺮﺳـﺘﺎن اروﻣﯿـﻪ ﺑـﻮد. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و از ﻧﻮع ﻣﺪلﯾﺎﺑﯽ ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺑـﻮده و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﻧﯿﺰ ﺷـﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿـﻪ داﻧﺶآﻣـﻮزان دوره دوم ﻣﺘﻮﺳـﻄﻪ ﺷﻬﺮﺳــﺘﺎن اروﻣﯿــﻪ در ﺳــﺎل ﺗﺤﺼــﯿﻠﯽ 96 -97 ﺑـــﻮد. روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻃﺒﻘﻪای و ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧـﻪ ﺑـﺎ ﻋﻨﺎﯾـﺖ ﺑﻪﺟﺪول ﮐﺮﺟﺴﯽ-ﻣﻮرﮔﺎن، 357 ﻧﻔﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺟﻬﺖ ﮔـﺮدآوری اﻃﻼﻋــﺎت از ﺳــﻪ ﻧــﻮع ﭘﺮﺳﺸــﻨﺎﻣﻪ ﺷــﺎﻣﻞ ﻣﻘﯿــﺎس ارزشﻫــﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕــﯽ اﺳــﺮاﯾﺖ و ﮐﺎراﻫﺎﻧــﺎ (2006) ، ﻣﻘﯿــﺎس ﺧﻮدﮐﺎرآﻣــﺪی ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺷﺮر و ﻫﻤﮑﺎران (1982) و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤـﺎن ﺳﺎراﺳﻮن (1984) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎندﻫﯽ، ﺧﻼﺻﻪﮐﺮدن، ﺗﺠﺰﯾﻪوﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺗﺄﯾﯿﺪی، آﻣـﺎر ﺗﻮﺻـﯿﻔﯽ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪ. ﻧﺘـﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻـﻞ از ﻣـﺪلﯾﺎﺑﯽ ﻣﻌـﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ از ﺑﯿﻦ ﻣﺆﻟﻔـﻪﻫﺎی ارزشﻫـﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕـﯽ، ﺳﻪ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻣﺮد ﺧﻮﯾﯽ/زنﺧﻮﯾﯽ، اﺑﻬـﺎمﮔﺮﯾﺰی و ﻓﺎﺻـﻠﻪ ﻗـﺪرت از ﻃﺮﯾﻖ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﺑﺮ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ دارﻧـﺪ. وﻟـﯽ ﻧﻘﺶ واﺳﻄﻪای ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی در ارﺗﺒﺎط ﻣﺆﻟﻔﻪ دﯾﮕـﺮ ارزشﻫـﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ (ﻓﺮدﮔﺮاﯾﯽ/ﺟﻤﻊﮔﺮاﯾﯽ) ﺑﺎ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﺗﺄﯾﯿﺪ ﻧﺸﺪ.
The purpose of the present study was to investigate of causal relationship between cultural values, self-efficacy and test anxiety among Second-Grade High School Students of Urmia city. Research method is correlation form and type of Its structural equations modeling and the statistical population included all the second-grade high school students in Urmia City during 2017-2018 school year. Sampling method category randomized and volume of sample according to krejcie Morgan table were 357 people. data gathering, we have been used three questionnaires including Srite and Karahanna (2006), general efficiency Scherer and et al. (1982), and Test Anxiety Question of Sarason (1984). To organize, summarize and analyze the data the confirmatory factor analysis, descriptive and inferential statistics were used. The results of Structural equation modeling showed from the components of cultural values, the two components of a Masculinity/ Femininity and Power distance exert their positive effect through self-efficacy. But the mediating role of self-efficacy was not confirmed on the other two components of cultural values (individualism/collectivism and uncertainty avoidance) with test anxiety.
Machine summary:
مدل يابي معادلات ساختاري روابط بين ارزش هاي فرهنگي، خودکارآمدي و اضطراب امتحان در بين دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان اروميه Structural Equation Modeling of the relationship between cultural values, Self-efficacy and test anxiety among Second-Grade High School Students of Urmia city جواد کيهان * Javad Keyhan آتوسا زيارت ** Atusa Ziyarat نازيلا آهنگري اندريان ** Nazila Ahangari Andariyan اعظم فرهادي *** Azam Farhadi چکيده Abstract هــدف از تحقيــق حاضــر، بررســي الگــوي علّــي روابــط بــين The purpose of the present study was toinvestigate of causal relationship between ارزش هاي فرهنگي، خودکارآمدي و اضـطراب امتحـان در بـين cultural values, self-efficacy and test anxietyدانش آموزان مقطع دوم دبيرستان شهرسـتان اروميـه بـود.
The results of Structural equationmodeling showed from the components of ساختاري نشان داد که از بين مؤلفـه هاي ارزش هـاي فرهنگـي، cultural values, the two components of aسه مؤلفه مرد خويي/زن خويي، ابهـام گريزي و فاصـله قـدرت از Masculinity/ Femininity and Power distanceطريق خودکارآمدي بر اضطراب امتحان تأثير مثبت دارنـد.
جدول ١- ماتريس همبستگي متغيرهاي پژوهش شماره متغير ١ ٢ ٣ ٤ ٥ ٦ ١ مردانگي-زنانگي ١ ٢ ابهام گريزي ٠/٢٠- ١ ٣ فردگرايي-جمع گرايي ٠/٠٦- **٠/٤٤ ١ ٤ فاصله قدرت **٠/١٩- **٠/٤١ ٠/٣٣ ١ ٥ خودکارآمدي عمومي **٠/٤٦ ٠/٠٤- ٠/٠٧- **٠/٣٠- ١ ٦ اضطراب امتحان ٠/٠٧- *٠/٣١ **٠/١٧ **٠/١٩ **٠/٦١- ١ در جدول فوق ، رابطه متغيرها با هم گزارش شده است .
بدين ترتيب ميتوان گفت ، فرضيه اصلي پژوهش مبني بر اين که «مدل يابي معادلات ساختاري روابط بين ارزش هاي فرهنگي، خودکارآمدي و اضطراب امتحان در بين دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان اروميه از برازش مناسب برخوردار است » تأييد ميشود.