Abstract:
داستان های عامیانه پناه بردن به نیروی تخیل، رویا، خواب و خیال سعی دارد، تصویر ذهنی شگفت انگیز و
ناآشنا را قانونمند جلوه دهد. این داستان های عامه پسند گونه ای از ادبیات است که مخاطبش، تودة مردم
هستند و بر پایة ذوق و علایق آنان پدید می آید. داستان های عامیانه یک نوع از داستان کوتاه است که
ویژگی های معمول شخصیت های فانتزی، رویایی و قالبا تخیلی فولکلور مانند، دورف ها، الف ها، جن،
غول، کوتوله ها، ترولها، پری، جادوگران و معمولا سحر و جادو یا تبادل افسانه ها را در برمی گیرد. این
افسانه ها ممکن است از روایت ها و منابع محلی توصیف شده باشند. در این پژوهش تلاش شده است
طبقه بندی و تحلیل کارکرد خواب و رویا در داستان های حماسی عامیانه بپردازیم.
Machine summary:
در اين پژوهش تلاش شده است طبقه بندي و تحليل کارکرد خواب و رويا در داستان هاي حماسي عاميانه بپردازيم .
مثلا در تعريف فولکلور ميان خود فولکلوريست ها از سويي و طبقه بندي و تحليل کارکرد خواب و رويا در داستان هاي حماسي عاميانه / ٣٧ ميان مردم شناسان و فولکلوريست ها از سويي ديگر اختلاف نظر وجود دارد.
هرچند هر دو از حمايت خود از روانکاوي دست کشيدند و نظريه هاي مستقلي را به عنوان رقيب فرويد مطرح کردند، با وجود اين ، آنان و کساني مانند برونو بتلهايم (Bruno Bettelheim) که با استفاده از آراء فرويد به تحليل تعداد زيادي از داستان هاي عاميانه و قصه هاي پريان ميپردازد و نيز روان پزشک هم زادگاه وي، اتو رانک (Otto Rank) که مقولۀ تولد قهرمان در داستان هاي اسطوره اي را مورد تحليل و بررسي قرار ميدهد، مريدان بااهميتي در سال هاي پيش از جنگ جهاني اول براي او محسوب ميشدند؛ زيرا آنان در گسترش روانکاوي به عنوان يک جنبش بين الملل مؤثر بودند.
از اين رو، طبقه بندي و تحليل کارکرد خواب و رويا در داستان هاي حماسي عاميانه / ٤١ ناخودآگاهي در روانشناسي يونگ از آراء فرويد فراتر ميرود و با گذر از تجربه هاي زيسته و اميال سرکوب شده به لايه هاي عميق تر روان انسان ميرسد که همان محل ديرياب و ديررس روان جمعي آدميان است .
طبقه بندي و تحليل کارکرد خواب و رويا در داستان هاي حماسي عاميانه / ٤٩ ــ ميرصادقي، جمال .