Abstract:
هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان خودکارآمدی، اضطراب اجتماعی و سرسختی روان شناختی در دانشآموزان دبیرستانی با سطوح شادکامی بالا و پایین بود. روش پژوهش این مطالعه از نوع علی– مقایسهای میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دبیرستانی شهر مهاباد بود، بدین منظور به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و بر اساس جدول مورگان، 313 دانشآموز از بین دبیرستانهای متوسطه پسرانه شهر مهاباد انتخاب شدند. پس از جلب رضایت دانشآموزان از آنان خواسته شد پرسشنامههای شادکامی آکسفورد، سرسختی روانشناختی لانگ و گولت، خودکارآمدی شرر و اضطراب اجتماعی کانور را تکمیل کنند. دادهها با استفاده از روشهای آماری تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون تی گروههای مستقل در 2 گروه شادکامی بالا و پایین تحلیل شد. یافتهها نشان داد بین دانشآموزان دارای شادکامی بالا و پایین، از لحاظ میزان خودکارآمدی، اضطراب اجتماعی(مؤلفهی ناراحتی فیزیولوژیک) و سرسختی روان شناختی(مؤلفهی کنترل) تفاوت معنادار وجود دارد. بین آزمودنیهای دارای شادکامی بالا، از لحاظ سرسختی روان شناختی (مؤلفهی کنترل) تفاوت بیشتری را نسبت به گروه دارای شادکامی پایین گزارش میکنند همچنین اضطراب اجتماعی کمتری را نسبت به گروه دارای شادکامی پایین نشان میدهند که این تفاوت از نظر آماری معنادار بوده است. در سایر مؤلفهها این تفاوتها معنادار نبودهاند. براساس نتایج میتوان گفت شادکامی نقشی تعیین کننده و اثرگذار بر سایر ویژگیها و رفتارها دارد به طوریکه افرادی با شادکامی بالاتر از خودکارآمدی و سرسختی روانشناختی بالاتری برخوردارند؛ و به تبع آن میزان اضطراب اجتماعی در آنان کاهش مییابد
<strong>The purpose of this study was to compare the self-efficacy, social anxiety and psychological hardiness among the high schools’ students with high and low levels of happiness. The research design of this study is causal-comparative. The population of this study includes Mahabad city high school studentst; according to these 313 students were selected among boy’s high school students of Mahabad city using random cluster sampling and Morgan table. After the consent of the Participants asked them to complete the Oxford Happiness questionnaire, Lang and Goulet psychological Hardiness, Sherer Self-efficacy and Social Anxiety. Data were analyzed by multivariate analysis of variance and T independent groups test on 2 high and low level of happiness groups. The results showed that there is a significant difference between students with high and low levels of happiness in self-efficacy, social anxiety (Physiological discomfort component) and psychological hardiness (control component) scales. Among subjects with high happiness, they report high difference in psychological hardiness (control component) than the group with low happiness and also the show lower social anxiety than the group with low happiness, which is statistically significant. In other components, these differences were not significant. Based on the results, happiness can play a decisive and influential role on other traits and behaviors, and it increases the level of self-efficacy and psychological hardiness among them, while simultaneously reducing social anxiety</strong>
Machine summary:
ir ٣- استادیار گروه روانشناسی ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران The Study of Self-efficacy, Social Anxiety and Psychological Hardiness Among High School Students with Different Levels of Happiness Abdollah Mohammadian Sholeh Livarjani Masoumeh Azmoode Data of recript: 2018.
27 The purpose of this study was to compare the self-efficacy, social anxiety and psychological hardiness among the high schools’ students with high and low levels of happiness.
The results showed that there is a significant difference between students with high and low levels of happiness in self-efficacy, social anxiety (Physiological discomfort component) and psychological hardiness (control component) scales.
Keywords: self-efficacy, social anxiety, psychological hardiness, happiness مقدمه در جنبش روان شناسی مثبت گرا دید آسیب شناسانه به سلامت انسان مورد انتقاد قرار گرفته بطوریکه بر خلاف دیدگاه سنتی فقدان علائم بیماری روانی به معنی سلامت فرد نیست بلکه وجود شاخص های مثبت مثل سازگاری ، اعتماد به نفس و شادکامی و ...
Day, Hanson Maltby Proctor Wood 9.
بعلاوه بدلیل اینکه شادکامی تاثیر قابل ملاحظه ای بر تمام جنبه های شخصیتی انسان و چگونگی بروز و ظهور رفتارهای مختلف در سطح جامعه دارد و نیز یکی از عوامل پیش بینی کننده سلامت و خشنودی از زندگی می باشد، یکی از حیطه های مهم در پژوهشهای روانشناسی بویژه مثبت گرا می باشد و از طرفی با توجه به اینکه در رابطه با تعیین شاخص های خودکارآمدی ، سرسختی روانشناختی و اضطراب اجتماعی با شادکامی در ایران پژوهش جامعی که تمامی این مؤلفه ها را پوشش دهد صورت نگرفته است ، هدف از پژوهش حاضر یافتن این پاسخ است که آیا میان شاخصهای خودکارآمدی ، اضطراب اجتماعی و سرسختی روان شناختی در دانش آموزان دبیرستانی با سطوح شادکامی متفاوت ، تفاوت معنی داری وجود دارد؟ روش شناسی پژوهش پژوهش حاضر با توجه به اهداف و فرضیه از نوع علی مقایسه ای می باشد.