Abstract:
هدف این پژوهش، تبیین سازگاری و مسیر گذر چارچوب مطلوب عناصر برنامه درسی آموزش کارآفرینی در آموزش عالی از ایدئولوژیهای برنامه درسی اسکایرو است. این تحقیق از نظر ماهیت آمیخته، از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات توصیفی- استنتاجی و تحلیل محتوا به شمار میرود. ابزار جمعآوری اطلاعات چکلیست تحلیل محتوا برای انطباق با جداول ششگانه اسکایرو (2008) در کتاب نظریههای برنامه درسی: دیدگاههای متضاد و نگرانیهای مداوم اثر است، در بخش کمی نیز از نمودار و فرم رتبهبندی اقتباس شده از اسکایرو (2008) برای تعیین مسیر برنامه درسی آموزش کارآفرینی در آموزش عالی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مسیر گذر چارچوب مطلوب عناصر برنامه درسی آموزش کارآفرینی در آموزش عالی در عنصر هدف برنامه درسی از مسیر کارایی اجتماعی و عناصر دیگر برنامه درسی شامل؛ محتوا، روش تدریس، فراگیر، یادگیری و ارزشیابی نیز از مسیر یادگیرنده محور تبیین میگردد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که اساتید، مؤلفان و طراحان برنامه درسی آموزش کارآفرینی برای دستیابی و کاربست چارچوب مطلوب عناصر برنامه درسی آموزش کارآفرینی در آموزش عالی باید دیدگاه خود را در عنصر هدف با ایدئولوژی برنامه درسی کارایی اجتماعی و در عناصر محتوا، روش تدریس، فراگیر، یادگیری و ارزشیابی با ایدئولوژی برنامه درسی یادگیرنده محور تطبیق دهند.
<span style="color: #222222; font-family: 'Times New Roman',serif; font-size: 11pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-ansi-language: EN;" lang="EN">The objective of this research is to explain adaptability and pathway of optimal framework of curriculum elements of entrepreneurship education in the higher education based upon Schiro's curriculum ideologies. This is a </span><span style="color: #222222; font-family: 'Times New Roman',serif; font-size: 11pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">synthetic (quantitative and qualitative) study that using In terms of target, the method of collecting information is descriptive-deductive and content analysis. Data gathering tools is Checklist for content analysis to adapt to six tables from Schiro (2008) in Curriculum Theory: Conflicting Visions and Enduring Concerns. The results illustrated that pathway of optimal framework of curriculum elements of entrepreneurship</span><span style="color: #222222; font-family: 'Times New Roman',serif; font-size: 11pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-ansi-language: EN;" lang="EN"> education in higher education are explained </span><span style="color: #222222; font-family: 'Times New Roman',serif; font-size: 11pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">in goal element</span><span style="color: #222222; font-family: 'Times New Roman',serif; font-size: 11pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-ansi-language: EN;" lang="EN"> to Social Efficiency Ideology and Goal elements, content, teaching method, individual, learning and evaluation of Learner Centered pathway. Therefore, faculty, authors and designers of entrepreneurship education curriculum for </span><span style="color: #222222; font-family: 'Times New Roman',serif; font-size: 11pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">achievement and application of</span><span style="color: #222222; font-family: 'Times New Roman',serif; font-size: 11pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-ansi-language: EN;" lang="EN"> optimal framework of curriculum elements of entrepreneurship education in higher education</span><span style="color: #222222; font-family: 'Times New Roman',serif; font-size: 11pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';"> must be implemented </span><span style="font-family: 'Times New Roman',serif; font-size: 11pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">considering their view</span><span style="color: #222222; font-family: 'Times New Roman',serif; font-size: 11pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">in goal element</span><span style="color: #222222; font-family: 'Times New Roman',serif; font-size: 11pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-ansi-language: EN;" lang="EN"> to Social Efficiency Ideology and in Goal elements, content, teaching method, individual, learning and evaluation to Learner Centered Ideology.</span>