Abstract:
هدف از اجرای این تحقیق بررسی عوامل مژّثر بر میزان ابعاد مولفهها و معیارهای
تربیت با رویکردی از روشهای کیفی و کمّی بود. مشارکتکنندگان بخش کیّفی را
استادان و متخصصان مدیریت آموزشی (مدیران و معاونان آموزش وپرورش از
وزارتخانه تا مدیران اجرایی که دارای حداقل ۱۰ سال سابقه خدمت و اساتید دانشگاه
حداقل مدرک دکتری) پس از اشباع نظری به تعداد ۲۰ نفر تشکیل داد که به صورت
نمونهگیری هدفمند تصادفی انتخاب شدند و جامعة آماری در بخش کمّی را مدیران
مدارس استان لرستان به تعداد ۴ نفر تشکیل میداد که حجم نمونه بر اساس
فرمول نمونهگیری کوکران برابر با ۳۶۰ نفر و به صورت طبقهای تصادفی انتخاب شد.
ابزار پژوهش در بخش کیّفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی پرسشنامه
محقق ساخته از دادههای بخش کیّفی بود که پایایی بخش کیّفی با استفاده از مراجعه
مجدد به مصاحبه شوندگان و روایی آن از طریق مطالعة پیشینه و مبانی نظری پژوهش
و در بخش کمّی روایی پرسشنامه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی
بررسی و تایید شد و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ برابر با ۰/۷۹ به دست
امد. تجزیه وتحلیل دادههای کیّفی با استفاده از روش اشتراس و کوربین انجام شد و
تجزیه وتحلیل دادههای کمّی با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و از طریی
نرمافزار SPSS و AMOS تحلیل و نتایج نشان داد که از بین ۱۷ مقوله شناسایی شده
۵ مقوله از مدل حذف شد و مدل نهایی با ۱۲ مقوله شامل: ۱- تدوین برنامه, ۲-
تنظیم محتوا بر حسب شایستگیهاء ۳- آموزش راهبردهای یادگیری» ۴- سازماندهی
راهبردهای یادگیری» ۵- تدوین اهداف, ۶- مشخص کردن معیارهای ارزشیابی» ۷-
اجرای ارزشیاپی» ۸- آموزش مهارتهاء 4۹- توجه به نیازهای فرد و جامعه» ۱۰-
عدالت محوری؛ ۱۱- به کارگیری الگوهای تدریس و ۱۲- خبرگی و تخصص تایید
شد.
The purpose of this study was to examine the factors affecting the dimensions, components and criteria of education (formal education) with a qualitative and quantitative approach. The participants of the qualitative section were formed by faculty members and educational managers after the theoretical saturation of 20 people. They were selected by purposeful sampling. The statistical population in the quantitative section consists of 5404 school lecturers in Lorestan province the sample size was 360 randomly selected based on Cochran sampling formula. The research tool was a semi-structured interview in the qualitative part of the interview and in the quantitative section the questionnaire was extracted from the qualitative section whose validity was confirmed by exploratory and confirmatory factor analysis and its reliability through the Cronbach's alpha coefficient was 0.79 obtained. Qualitative data analysis was performed using Strauss and Corbin method and quantitative data analysis was performed using exploratory and confirmatory factor analysis through SPSS and AMOS software. Factor analysis results of the first order resulted in the deletion of some items. The results of the second-order factor analysis showed that among the 17 identified categories, five categories with the titles "Personality Characteristics, Content Review, Operational Research, Skill Assessment and Skill Application" of the model The final model was evaluated and verified with 12 categories. Therefore, the final model with 12 categories