Abstract:
ادوات و تسلیحات نظامی از مشخصههای قدرت نظامی و قدرت نظامی از ملزومات اساسی اقتدار و امنیت سیاسی و اقتصادی هر کشور مستقل است. هر کشوری برای تأمین امنیت اقتدار و منافع ملی خود اقدام به تأمین سلاح کرده و در میادین مختلف به نمایش اقتدار میپردازد؛ اما تأمین سلاح، به ویژه در منطقه جنوب غربی آسیا، به شکلگیری بازاری منجر شده است که داغ بودن آن، منافع گروهها و اشخاصی را تأمین میکند که تنش نظامی و سیاسی در منطقه را در راستای منافع خود یافتهاند. در این پژوهش پس از مطالعه صنعت دفاع و شناخت ساختار کلی بازار جهانی دفاع، با بررسی ساختار بازار تسلیحات نظامی خاورمیانه با استفاده از شاخصهای CR، هرفیندال و رزنبلوت، به بررسی قدرت بازاری بالقوه عرضهکنندگان و موانع ورود طبیعی و استراتژیک بازار و خواستگاه ایجاد آنها پرداخته شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد ساختار انحصاری حاکم بر بازار تسلیحات نظامی خاورمیانه، نه در نتیجه صرفههای ناشی از مقیاس تولید که بلکه متأثر از نهادها و زیرساختهای حاکم بر ساختار بازار و همچنین ناشی از سیاستها و روابط بینالملل دولتها و قدرتهای منطقه، شکل گرفته است. همچنین انتظار میرود در آینده کشورها یا کمپانیهای سازنده سلاحِ فاقد مزیتهای رقابتی، جایگاهی در این بازار نداشته باشند. در حال حاضر بیشترین واردات سلاح در منطقه از مبدأ ایالاتمتحده آمریکا بوده و تحرکات اقتصادی-سیاسی خبر از احتمال پر رنگتر شدن حضور چین در آیندهی این بازار میدهد.
The military weapons industry is among the most profitable today's industries. These markets are very diverse in terms of geographical scope and range of goods, but all have been rooted in the demand side for security. The Middle East is one of the most important markets in the global industry, with weapons suppliers showing particular attention. The prominent feature of securing power along with securing investment in the form of a need that is being addressed in the military weapons market, with the exception of armaments and military services, has no alternative substitute, which makes the demanded function less demanding and consequently, actors in the supply chain are more likely to be priced on this market. In this research, after studying the defense industry and recognizing the general structure of the global defense market, the Middle East's military weapons market position was identified in the international arms markets, and then after examining the structure of the Middle East market, using the CR indices, Herfindahl And Rosenblut, the market power of suppliers and the barriers to the natural and strategic entry of the market and their desire to create them were examined. Finally, because the Islamic Republic of Iran possesses the strategic infrastructure of defense industries, the possibility of the Islamic Republic of Iran entering and operating in military weapons markets, in order to benefit from commercial and non-commercial interests, is examined.
Machine summary:
3 Pieter Wezeman ترجمه چکيده سالنامه ٢٠١٧ موسسه بين المللي تحقيقات صلح استکهلم ٥٥ براي شناخت اقتصاد جنگ خاورميانه و به ويژه شناخت ساختار بازار تسليحات نظامي غـرب آسـيا کـه هـدف انجام پژوهش حاضر است ، لازم است به اين سؤالات پاسخ داده شود که ساختار بازار تسليحات نظامي غـرب آسيا و کيفيت حضور ايران در بازار جهاني چگونه است ؟ بازيگران طرف عرضه در بازار چـه کسـاني هسـتند؟ سهم بازاري هرکدام از عرضه کنندگان بازار چقدر است ؟ بازيگران طرف تقاضاي بـازار چـه کسـاني هسـتند؟ سهم تقاضا از تقاضاي کل در بازيگران طرف تقاضا چقدر است ؟ تمرکز طرف عرضه بـازار تسـليحات نظـامي غرب آسيا چه مقداري است ؟ بازار تسليحات نظامي غرب آسيا را تا چه ميزان مي توان رقابتي دانست ؟ تمرکـز طرف تقاضاي بازار تسليحات نظامي غرب آسيا چقدر است ؟ چه راهکارهايي را مي توان جهت حضـور مناسـب ايران در بازار تسليحات در راستاي حمايت از صنعت دفاعي ارائه کرد؟ شناخت اقتصاد جنگ خاورميانه و به ويژه شناخت ساختار بازار تسليحات نظامي غـرب آسـيا از آن نظـر حـائز اهميت است که مي توان با شناخت دقيق تر تراکنش هاي منطقه اي روند جنگ را به نفع خود تغييـر داد.
(عباداللهان ، ١٣٩٢) بنابراين با توجـه بـه اهميـت تعداد بنگاه حاضر در بازار تسليحات نظامي خاورميانه و نيز نابرابري يا پراکـندگي توزيع سـهم بـازار در ميـان عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان ، شاخص هاي روزنبلوث ، هرفيندال و نسبت تمرکز K بنگاه برتر مورد استفاده قرار گرفته اند.