Abstract:
سبکشناسی ادبی با رویکردهای پیشرفتة خود، سعی بر کشف مضمون سخن شاعران داشته است. در میان انواع گوناگون، سبکشناسی لایهای ازجمله دقیقترین شیوههای رایج در تحلیل متون ادبی است. در پژوهش حاضر، نویسنده با روش توصیفی- تحلیلی سعی بر تحلیل محتوا و فرم لایة واژگان سرودههای سیدحسن حسینی داشته است. پژوهش پیشرو به دو سطح واژگان مفهومی و صوری تقسیم شده است و یافتههای آن نشان میدهد؛ لایة مفهومی واژگان با بار معنایی دینی و حماسی، بیشترین کاربرد را در اشعار حسینی دارد تا جاییکه حماسههای شاعرانه نیز، در خدمت زبان دینی درآمده و با آموزههای دینی مانند شهادت ترکیب شده و جنگاوری رزمندگان میهن به پردة تصویر کشیده شده است. بررسی لایة مفهومی شعر حسینی، از یکسو، همآوایی و همراهی وی با جریان انقلاب اسلامی ایران را پدیدار میسازد و از سویدیگر، نگاه هنر برای زندگی در سرودههایش را به مخاطب القا میکند.
Literary stylistic with the variety of its approaches tries to discover the deep structure of literary works. The layer stylistics has been identified as one of the most precise and common methods for analyzing literal texts. In the current research, the author tries to figure out the content and form of the lexical layers of Seyyed Hasan Hoseini's poems.. This work is based on analytical-descriptive method. The present research has been divided into two layers of conceptual and superficial lexicons. The findings indicate that the conceptual lexicons conveying epic and religious meanings have the highest applicability to the extent that the poetic epics have served the religious language and combined with religious elements like martyrdom and it has illustrated the bravery of Iranian soldiers. The conceptual layer of his poems also divulges his alignment with the revolution of the Islamic Republic of Iran. It also inspires an artistic view toward life.conceptual lexicons, superficial lexicons, stylistics
Machine summary:
پژوهش پیش رو به دو سـطح واژگـان مفهومی و صوری تقسیم شده است و یافته های آن نشان میدهـد؛ لایـۀ مفهـومی واژگان با بار معنایی دینی و حماسی، بیشترین کـاربرد را در اشـعار حسـینی دارد تا جاییکه حماسه های شاعرانه نیز، در خدمت زبان دینی درآمده و با آمـوزه هـای دینی مانند شهادت ترکیب شده و جنگاوری رزمنـدگان مـیهن بـه پـردٔە تصـویر کشیده شده است .
بررسی لایه مذهبی از لایه های زبان شناختی شعر حسینی ، علاوه بر آشناکـردن مخاطـب شعری وی با شخصیت مکتبی این شاعر معاصر ادب فارسی ، تبیین کننـدٔە مخاطـب شناسـی دقیق شاعر است ؛ چراکه ، عامۀ مردم کشورمان و حتی دیگر کشورهای فارسـی زبـان ، دارای رویکرد دینی و نگاه ایمانی خاصی به مسائل گوناگون زندگی هستند؛ بـه دیگـربیـان ، یـک لایۀ زبانی در شعر باید دارای بستر مناسب در نزد مخاطبین نیز، باشد.
با بررسی مجموعه های شعری حسینی درمی یابیم ، آنچه موجب گشته سـخن پرشـور و حماسی شاعر بر مخاطب تأثیرگذار باشد، کاربرد واژه هـای غنـایی اسـت ؛ واژگـانی کـه در بعضی مجموعه ها همچون سفرنامۀ گردباد، هم صدا با حلق اسماعیل ، در ملکوت سکوت و گنجشک و جبرئیل از بسامد بالایی برخوردارند.
107 بررسی سروده های حسینی نشان از آن دارد که این شاعر معاصر و انقلابی از واژگان کهـن برای بیان اندیشه ها و مفاهیم حماسی ، عاطفی ، سیاسی و انقلابی خود بهره بـرده اسـت .