Abstract:
در طی دو دهه کذشته رویکردهای مختلفی در اجرای فعالیتهای مدیریت دانش در سازمانها مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از پرکاربردترین این رویکردها، گرایش به استفاده از تفکر و رویکردهای سیستمی در فعالیتهای مدیریت دانش در سطح سازمانها میباشد. مقاله پیشرو به دنبال آن است تا با استفاده از مرور سیستماتیک به بررسی رویکردهای سیستمی و مفاهیم بهکار رفته در مطالعات مدیریت دانش بپردازد.بر این اساس تعداد 63 مقاله منتشر شده بین سالهای20000 تا 2017 از سه پایگاه داده امرالد، ساینس دایرکت و پروکوئیست با استفاده از روشهای کمی و کیفی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که رویکرد سیستمهای مدیریت دانش بسته بوده و در مقابل رویکردهای سیستمهای نرم بر پیادهسازی سیستمها مدیریت دانش باز و پویا توجه داشتهاند.
Machine summary:
بررسي رويکردهاي سيستمي به مديريت دانش (مرور سيستماتيک مفاهيم ، يافته ها و متدولوژيهاي به کار رفته ) ٣ مهدي بصيري ١؛ عباس طلوعي اشلقي ٢؛ رضا رادفر تاريخ دريافت : ١٣٩٦/١٢/٢٠ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/٠٤/٣٠ چکيده در طي دو دهه گذشته رويکردهاي مختلفي در اجراي فعاليت هاي مديريت دانش در سازمان ها مورد استفاده قرار گرفته است .
روش هاي تحقيق مورد استفاده در هر يک از رويکردهاي سيستمي مطالعات مديريت دانش کدام است ؟ مباني نظري و پيشينه شناسي تحقيق تئوري سيستمي و تفکر سيستمي تئوري سيستمي بر ارتباط بين اجزاء و ويژگيهاي يک کل جامع توجه داشته و به جاي تمرکز بر جزئيات و مطالعه ويژگيهاي تک تک اجزا به بررسي کل مجموعه ميپردازد (١٩٧٢,Ackoff).
امروزه تئوري سيستمي در بسياري از زمينه هاي سازماني و مديريت از جمله نوآوري ( & Shen ٢٠٠٩ ,Wang)، تغيير سيستم هاي اطلاعاتي (٢٠٠٨ ,Lyytinen and Newman) و مديريت زنجيره تامين (٢٠٠٦,Helou and Caddy) کاربرد دارد.
سپس کليه مقالات توسط پژوهشگر به صورت کامل مورد بررسي قرار گرفته و پس از حذف مقالاتي که زمينه مشابه مديريت دانش و از رويکرد سيستمي يکساني بهره گرفته بودند و قادر به پاسخ گويي به پرسش هاي مطرح در پژوهش نبوده اند، نهايتا تعداد ٦٣ مقاله براي اجراي مرور نظام مند انتخاب شد.
اين رويکرد که بالاترين ميزان کاربرد در مطالعات مديريت دانش را نيز داشته است به دنبال بهره گيري از زمينه هاي اجتماعي در به اشتراکگذاري دانش در داخل و خارج از سازمان ميباشد.