Abstract:
چگونگی شکلگیری و ساختار یافتن میدان تئاتر نوین عصر مشروطه ایران، قطبهای تئاتری این دوره و تکوین زیر میدانهای آن، زمینه مورد بحث این پژوهش میباشد. تئاتر نوین ایران کمی پیش از آغاز مشروطیت بین سالهای 1280 تا 1300 به مثابه یک میدان شکل پیدا کرد. این فرایند حاصل تغییر در نظام سرمایه و عادتوارههای کنشگران آن بود که با ایجاد بدعت در سبکها و فرمهای متداول نمایش این دوره، خواهان استفاده از تئاتر نوین به عنوان ابزاری جهت اعتلای فرهنگ عموم و آگاهی بخشی سیاسی جامعه بودند. چگونگی حرکت و فعالیت این گروهها، جایگاه و مواضع عاملان گروهها به لحاظ اجتماعی و هنری، نوع سرمایه و عادتوارههای آنان و چگونگی ارتباطشان با ساختار سیاسی حاکم و قطب نمایش عامه پسند از مهمترین پرسشهای مطرح شده در این پژوهش میباشد. در انتها درمییابیم تئاتر نوین عصر مشروطه دارای تمایز قابل تاملی از نمایش عامه پسند آن دوره و حاصل سرمایه های فرهنگی، اجتماعی و نمادین برآمده از جریان مشروطیت است و در مسیر کاملا متفاوتی از نمایش عامه پسند جریان دارد. این پژوهش در تحلیل محتوای خود از شیوه ساختارگرایی تکوینی پیر بوردیو بالاخص مفاهیم تمایز، میدان و سرمایه بهره گرفته است.
Machine summary:
ازاین رو، پژوهش اخیر در پاسخ به این پرسش ها انجام شده است : سبب این موضع گیری جدید چیست ؟ نسبت تئاتر نوین ایران با نمایش سنتیـآیینی ایـران به عنوان یک شکل نمایشی مرسوم و باقدمت چگونه است ؟ شکل گیری و مشروعیت یافتن میدان تئاتر نوین در فضای ایران عصر تجدد در حین و پس از انقلاب مشروطه تا آخـر قـرن سـیزده و تمایزیابی تئاتر نوین از هنرهای نمایشی سنتیـآیینـی بـه چـه صـورت شـکل گرفـت ؟ حیطـۀ مقدورات کنشگران تئاتر نوین به عنوان عاملان تا چه اندازه ای بود و تـا چـه میزانـی بـر هـدایت جریان فوق مؤثر بود؟ جایگاه و مواضع عاملان به لحاظ اجتماعی و هنری چگونـه بـود؟ مولـدان هنری تئاتر نوین از چه نوع سرمایه ها و عادت واره هایی برخوردار بودند؟ و رابطۀ تئـاتر نـوگرا بـا ساختار قدرت حاکم اعم از سیاسی، فرهنگی و هنری و در ارتباط با جامعه به چه صورت بود؟ این پژوهش به صورت توصیفیـتحلیلی و با استفاده از منـابع کتابخانـه ای انجـام شـده و در تحلیل مفاهیم خود از روش ساختارگرایی تکوینی پیـر بوردیـو اسـتفاده کـرده و در ایـن راه بـا استفاده از برخی مفاهیم کلیدی در آرای بوردیو ازجمله مفهوم تمایز، سرمایه و میدان ، چگونگی ساخت یابی میدان نوگرای تئاتر ایران را تحلیل کرده است .