Abstract:
یکی از مهمترین عوامل موثر بر موفقیت شرکتهای تولیدی و خدماتی، برندهای کالاها و خدمات آنها است. برند از زوایای
گوناگون مورد بررسی قرار میگیرد. منحصر بهفردترین جنبة برند در هویت آن نمایان میشود. برند یا نام تجاری، در
شناساندن محصولات و خدمات سازمانها تاثیر قابل توجهی دارد و در واقع سرمایة نامشهودی برای سازمانها به شمار
میرود. امروزه اهمیت برندها 9 نفقشش آنها به صورت چشمگیری افزایش یافته است. در این تحقیق. به ارزیابی تاثیر
هویت و مواجهه با برند بر قصد خرید مشتریان با نفش میانجی شناسایی و رضایت مشتری برند سامسونگ پرداخته شده
است.این تحقیق در زمره تحقیقات کاربردی قرار داردء روش تحقیق از لحاظ ماهیت در زمر تحقیقات توصیفی و پیمایشی قرار
داشته و از نظر روش نیز در دستة تحقیقات همبستگی محسوب میگردد. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان فروشگاهها
و نمایندگیهای سامسونگ در شهر تهران می باشند. نمونه آماری بر اساس جدول جرسی - مورگان برابر ۳۸۴ نفر در نظر
گرفته شدهاست. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد میباشد که برگرفته مقالات داوتاس و دیامانتوپلس (۱۷ ۲۰) سو
و همکاران( 2117 )، و آپنس سولم ( 2116 )، می باشد که استخراج و ترجمه گشته و متناسب با مطالعه موردی این تحقیق با اندکی تغییر، بومیسازی شده است. برای انجام تحلیل های استنباطی از نرمافزارهای اسپیاساس و لیزرل برای تایید یا رد
فرضیهها استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که هویت برند و مواجهه با برند بر شناسایی مشتری
مشتریان تاثیر مثبت و معنادار دارد. و تاثیر مثبت و معنادار رضایت مشتری از برند بر قصد خرید مشتریان به اثبات رسید و
مورد پذیرش قرار گرفت.
Machine summary:
ارزيابي تأثير هويت و مواجهه با برند بر قصد خريد مشتريان با نقش ميانجي شناسايي و رضايت مشتري از برند (مورد مطالعه : برند سامسونگ ) آتنا رجبي دهخوراقان ١، منصوره گل ميمي ٢ و فاطمه عليجاني 3 ١کارشناسي ارشد مديريت بازرگاني، گروه مديريت ، دانشکده علوم انساني، موسسه آموزش عالي غير انتفاعي تاکستان ، ايران Email: Atennarajabi64@gmail.
در اين تحقيق ، به ارزيابي تاثير هويت و مواجهه با برند بر قصد خريد مشتريان با نقش ميانجي شناسايي و رضايت مشتري از برند سامسونگ پرداخته شده است .
با عنايت به مطالب گفته شده و با توجه به فضاي رقابتي ميان سازمان ها و نيز عدم وجود تحقيقات لازم و کافي در اين حوزه ، محقق ضروري دانسته است که تحقيقي با موضوع بررسي تاثير هويت برند و مواجهه با برند بر قصد خريد مشتريان با نقش واسطه اي شناسايي مشتري از برند و رضايت مشتري از برند سامسونگ را به انجام برساند.
اين تحقيق با هدف بررسي تاثير هويت برند بر وفاداري برند در شرکت هاي توليد گوشيهاي تلفن همراه (اپل ، سامسونگ و هوآوي) در بين جوانان ١٥ تا ٣٥ سال شهر گرگان انجام گرفته است .
“Towards an Identity-Based Brand Equity Model”, Journal of Business Research, 62.
(2008),“Building brand identity in competitive markets: a conceptual model” Journal of Product & Brand Management, Vol. 17 No. 1, Emerald Group Publishing Limited, pp.
" A new measure of brand personality", International journal of Research in Marketing, 26,pp.
Towards a B2B customer-based brand equity mode, Journal of Targeting Measurement and Analysis for Marketing,16 (2 (: 122–128.