Abstract:
هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین هویت فرهنگی و مشارکت فرهنگی با افزایش امنیت اجتماعی و امنیت فرهنگی در شهروندان منطقه 7 شهرداری اصفهان بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه شهروندان بالای 18 سال منطقه 7 شهرداری اصفهان به تعداد 165205 نفر بودند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد مشارکت فرهنگی یونسکو (2006) و پرسش نامه استاندارد هویت فرهنگی راسک (2009) و پرسش نامه های استاندارد امنیت اجتماعی مقصودی نیا و همکاران (1395) و پرسش نامههای استاندارد امنیت فرهنگی افضلی و همکاران (1395) بود که روایی پرسشنامهها بر اساس روایی محتوایی، صوری و سازه مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگر پایایی پرسش نامهها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای مشارکت فرهنگی، 933/0 و هویت فرهنگی، 951/0 و امنیت اجتماعی، 855/0 و امنیت فرهنگی، 823/0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر ضریب همبستگی پیرسون انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد بین هویت فرهنگی و مشارکت فرهنگی با امنیت اجتماعی و امنیت فرهنگی رابطه معنا دار مثبت وجود دارد و همچنین نتایج نشان داد که ابعاد هویت فرهنگی (میراث فرهنگی، رسانه، آداب و رسوم، زبان، دین، هنجارها، باورها) و ابعاد مشارکت فرهنگی (صوتی و تصویری، کتاب و نشریات، میراث فرهنگی، زبان، هنرهای آئینی و نمایشی، فعالیتهای ورزشی، فعالیت های مرتبط با سنتها، هنرهای بصری و کتابخانه) با امنیت اجتماعی و امنیت فرهنگی رابطه معنا دار مثبت داشت.
<strong> </strong>The aim of this study was to examine the relationship between cultural identity and cultural participation with Increasing social security and cultural security in citizens of Isfahan, 7th district. The research method was descriptive and correlational in terms of purpose and method of data collection. The statistical population of the study was 165205 citizens of all over the age of 18 years in district 7 of Isfahan municipality. 384 persons were selected through cluster sampling method through Cochran sampling formula. The research instrument was a questionnaire for the standard cultural participation of UNESCO (2006) and the Rosk Cultural Identity Standard Questionnaire (2009) and Maghsoudi Nia et al. Standard social security questionnaires (1395) and the standard questionnaires on cultural security of Afzali et al. (1395). The validity The questionnaires were evaluated based on the content, form and content validity, and after validation of the necessary terms, validity was confirmed. On the other hand, the reliability of the questionnaires by Cronbach's alpha method was 0.933 for cultural participation, 0.951 and social security, 0.855 and cultural security were estimated at 0.823. Data analysis was done at descriptive and inferential levels including Pearson correlation coefficient. The results of the research showed that there is a significant positive correlation between cultural identity and cultural participation with social security and cultural security (p <0.05). The results also showed that the dimensions of cultural identity (cultural heritage, media, customs, language, religion, norms, beliefs) and dimensions of cultural participation (audio and visual, books and publications, cultural heritage, language, ritual and performing arts, Sport activities, traditions, visual arts and library activities) had a meaningful positive relationship with social security and cultural security (p <0.05).