Abstract:
ظهور خدمات ارزش افزوده بهعنوان یکی از خدمات نوین در بستر تلفن همراه نیازمند بازیگرانی از قبیل تامینکنندگان محتوا، شرکتهای واسطه و اپراتورها است که یک زنجیره تامین تشکیل میدهند. در این بستر، چالشهایی از قبیل مدیریت و مدلسازی روند تقاضا، رفتار مشتریان و «اثر شلاق چرمی» نمود پیدا می کند. پژوهش حاضر قصد دارد تا در حوزه زنجیره تامین خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، بررسی دقیقی پیرامون روند تقاضای وارده به شبکه و اثر شلاقی ناشی از آن، انجام دهد. لذا با توجه به وجود اثر «خودرگرسیو شرطی» در بطن دادههای تقاضای مشتریان طی دوره زمانی معین، از مدلهای خانواده ARCH استفاده می شود. نتایج مربوط به تاثیر پیشبینی تقاضا با استفاده از سه مدل از معروفترین مدلهای خانواده ARCH بر «اثر شلاق چرمی» نمایانگر این موضوع است که مدل ARMA(1,1)/EGARCH(1,1)، نسبت به مدلهای GARCH و GJR در تحلیل روند تقاضاهای برتری محسوسی دارد.
کلیدواژهها
Machine summary:
Value Added Service (VAS) اصلی این پژوهش ، به کاربردن روش های نوین در پیش بینی روند تقاضا برای «تصمیم سازی » بهتر و مؤثر در امر مدیریت زنجیره تأمین خواهد بود؛ زیرا مهم ترین مؤلفه در امر تصمیم گیری برای نحوه توسعه یک کسب وکار، تشخیص دورنمای تقاضای مشتری در افق های بلندمدت و میان مدت خواهد بود.
اپراتور نیز به عنوان ارائه کننده اصلی خدمت در نظر گرفته می شود؛ بنابراین در این مدل به بررسی تغییرات تقاضا (سری زمانی تقاضا) و اثر آن بر زنجیره تأمین خدمات ارزش افزوده پرداخته می شود.
در مواردی مانند سری زمانی موردبررسی در این پژوهش که در آن ناپایایی میانگین وجود دارد، می توان با حذف روند از میانگین به مدلی پایا دست یافت (دیفرنس گیری)؛ اما به صورت مستقیم نیز امکان بررسی و تحلیل تقاضا وجود دارد که یکی از بهترین روش ها، استفاده از مدل های خودرگرسیون و با محاسبات متحرک است .
معیار انتخاب مدل برتر برای برازش و تحلیل سری زمانی تقاضای شبکه خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ، میانگین BE و همچنین معادلات AIC و BIC در نظر گرفته شده و در قسمت نتایج قابل مشاهده است .
سری زمانی موردمطالعه در این پژوهش ، تقاضای روزانه ی خدمات ارزش افزوده در شبکه تلفن همراه بود و به دلیل ناپایبودن واریانس و میانگین سری زمانی یادشده از مدل های ARMA/ARCH استفاده شد.
Mitigation of Bullwhip Effect in Supply Chain Inventory Management Model.
Service supply chain management: A review of operational models.