Abstract:
هرساله بحرانهای موجود در جوامع بشری از لحاظ نوع، تعداد و شدت در حال افزایش هستند؛ ازاین رو مدیریت بحران، امروزه مبحثی مهم برای انجام پژوهش ها در تمامی کشورها تلقی میشود. در این مطالعه، یک مدل ریاضی چندهدفه تحت شرایط عدمقطعیت پیشنهاد شده که به دنبال پیداکردن مکانی بهینه برای استقرار تسهیلات و سپس میزان تخصیص بهینه کالا میان این تسهیلات و تخصیص مصدوم به بیمارستان ها و همچنین یافتن مسیری بهینه برای رساندن نیروهای انسانی به مناطق آسیبدیده برای رسیدن به اهدافی چون کاهش هزینه، توزیع کالا و امداد پزشکی عادلانه میان مناطق و کاهش زمان رسیدن نیروهای امدادی به مناطق آسیب دیده است. مدل موجود به عدم قطعیت شدت حادثه توجه دارد و این عدم قطعیت در شدت حادثه که موجب عدمقطعیت در میزان تقاضای کالا و نیروی انسانی و میزان خسارت و مصدومان خواهد شد، با استفاده از روش استوارسازی در مدل لحاظ شده است. به علت چندهدفهبودن مدل به کمک یکی از روشهای تک هدفه سازی، مدل تک هدفه شده و در نهایت مدل این پژوهش در یک مطالعه موردی برای اثبات صحت و کارایی موردبررسی قرار گرفت.
Machine summary:
با توجه به اینکه کشور ایران نیز جزو ١٠ کشور بلاخیز جهان به شمار میرود، ضرورت وجود یک سیستم منسجم علمی برای لجستیک مدیریت بحران که دارای یک مدیریت مشخص بوده و کلیه فرآیندهای آن از قبل تعریف و وظایف هر زیرمجموعه مشخص شده باشد، برای کاهش آسیب های بحران های موجود در کشور، همچون زلزله ، امری اجتناب ناپذیر است ؛ به همین دلیل این مطالعه درصدد است تا با مدل سازی ریاضی امدادرسانی در مواقع بحران (زلزله )، موجب کاهش هزینه ها و زمان رسیدن نیروهای امدادی و کاهش ناعدالتی توزیع کالا و کاهش ناعدالتی خدمات امدادی، بین مناطق آسیب دیده در مواقع بحران شود.
بزرگی و همکاران (٢٠١٧)، یک مدل ریاضی چندهدفه برای مسئله طراحی زنجیره امداد تحت شـرایط عـدم قطعیـت بـرای پاسخ به نیاز زلزله ارائه کردند که در آن اهداف ، حداقل کردن مجموع تعداد افراد مجروحی که به بیمارستان ها منتقل نشده اند و مجموع تعداد افراد بی خانمانی که از ناحیه حادثه دیده تخلیه نشـده انـد و به حداقل رساندن مجموع تقاضاهای برآوردنشده کالاهای امدادی است .
محدودیت ٥، نشان دهنده این است که تأمین کننده S نمیتواند بیشتر از کالاهای دردسترس خود برای انبارهای W و مراکز توزیع D کالا ارسال کند.
در این پژوهش یک مدل لجستیک برای امداد در زمان بحران ، ارائه و بررسی شد؛ سپس با بررسی مبانی نظی موجود، شکاف بین پژوهش های انجام شده ، شناسایی و سعی شد برخی از این شکاف ها همانند درنظرگرفتن مبحث مسیریابی، شعاع خدمات دهی مراکز و درنظرگرفتن تقاضای نیروی انسانی موردنیاز علاوه بر تقاضای کالاهای امدادی در مناطق آسیب دیده ، پوشش داده شود.
Modeling integrated supply chain logistics in real-time large-scale disaster relief operations.