Abstract:
این پژوهش با هدف ارائه مدل زنجیره ارزش پایدار با بهرهگیری از توسعه مدل پورتر و کارت امتیازی متوازن انجام و از آنجا که بومیسازی این الگوی توسعهیافته، نیازمند بررسی عمیق یک صنعت و یا بنا به نیاز یک بنگاه اقتصادی نیز هست، شرکت تضامنی سیاحفر و خانداداش با نشان تجاری پرمیومباند، فعال در صنعت ورقهای کامپوزیت آلومینیومی، به عنوان مطالعه موردی انتخاب شده است. استراتژی پژوهش حاضر با توجه به اهداف تحقیق و همچنین پوشش دادن مراحل اشاره شده، از نوع کیفی، از حیث هدف، توسعهای-کاربردی و از منظر متغیرها، از نوع آمیخته اکتشافی است که نتایج با استفاده از بررسی مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه باز با کارشناسان، ارائه شدهاست. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تکنیکهای کمّی تصمیمگیری چند معیاره مانند روش بهترین-بدترین گزینه و روش تاپسیس در کنار نرمافزار اکسل 2013 صورت گرفته است. در پایان، براساس نتایج حاصل، مـدل زنجیـره ارزش توسعه یافته پیشنهادی، مـدل زنجیـره ارزش جدید برای شرکت پرمیوم باند و شمای اکوسیستمی زنجیره ارزش در نمونه مورد مطالعه همراه با سهم هر مولفه ارزش آفرین ارائه شدهاست و در نتیجه، مولفه های توسعه تکنولوژی و محصول و نوآوری و همچنین بازاریابی و فروش، بیشترین و حوزه تهیه و تامین، کمترین سهم ها را به خود اختصاص داده اند.
Machine summary:
بررسی پیشینه پژوهش نشان میدهد که با وجود مطالعات مختلف در توسعه زنجیره ارزش ، پژوهشی که بتواند پاسخگوی نیازهای تصمیم سازی راهبردی مجموعه متناسب با شرایط زمانی و موقعیتی شرکت باشد، مشاهده نشد؛ به ویژه اینکه بنا به ضرورت سازمانی، تعیین سهم هر یک از این مؤلفه ها و دراختیارداشتن یک الگوی بومی زنجیره ارزش مبتنی بر چالش های خاص سازمانی، ملی و بین المللی از جمله در مفاهیم مهمی مانند جهانیشدن ، توسعه پایدار، فناوری اطلاعات ، محیط زیست ، مسئولیت های اجتماعی و حاکمیت سازمانی با رویکرد راهبردی از مهم ترین انتظارات ضمنی مطرح شده است که پاسخ آن در پیشینه موضوع ، مشاهده نشد.
فاصله از ایده آل های مثبت و منفی بر اساس روابط ١١ و ١٢؛ (رجوع شود به تصویر صفحه) با مشخص شدن سهم هر یک از حوزه های ارزش آفـرین مشـخص شـده در مـدل مفهـومی (شکل ٢)، اکنون میتوان مـدل تکمیـل شـده زنجیـره ارزش توسـعه یافتـه را ارائـه کـرد کـه بـا جایگذاری میزان اهمیت هر یک از مؤلفه های ارزش آفرین (جدول ٥) در مدل مفهـومی شـکل ٢، در نهایت الگوی نهایی زنجیره ارزش به صورت شکل ٣، ارائه میشود که در آن سهم مؤلفه ها در ایجاد ارزش نهایی (بر حسب درصد) بیان شده است .
Developing a lean supply chain performance framework in a SME: a perspective based on the balanced scorecard.
Balanced scorecard for sustainable supply chains: design and development guidelines.
The Effect of Information Technology on the Efficiency of Cooperative Value Chains (A Case Study of Urmia Industrial-Manufacturing Cooperatives).