Abstract:
هدف: این مطالعه به منظور بررسی نقش کارکردهای شناختی اجرایی مغز، عاطفه مثبت و منفی و نظم جویی شناختی هیجانی در گرایش به مصرف مواد در دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری را دانشجویان شاغل به تحصیل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل می دادند. از بین این دانشجویان نمونهای به حجم 200 نفر با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شده و با استفاده از پرسش نامههای گرایش به اعتیاد وید و بوچر، مقیاس عاطفه مثبت و منفی واتسون و تلگن، مقیاس نظم جویی شناختی هیجانی گارنفسکی و آزمون دسته بندی کارتهای ویسکانسین مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین مولفههای عاطفه مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی، ارزیابی مجدد مثبت، تعداد طبقات، تمرکز مجدد مثبت و آمادگی به اعتیاد همبستگی منفی و معنادار و بین مولفههای عاطفه منفی، فاجعه سازی، ملامت دیگران، درجاماندگی و آمادگی به اعتیاد همبستگی مثبت و معنادار وجود داشت. اما بین مولفههای ملامت خویش، پذیرش، نشخوارگری، دیدگاهگیری و آمادگی به اعتیاد رابطه معناداری مشاهده نشد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد مولفههای عاطفه منفی، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی و ملامت دیگران قادرند تمایل دانشجویان به مصرف مواد را پیشبینی کنند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که کارکردهای شناختی اجرایی مغز، عاطفه مثبت و منفی و نظم جویی شناختی هیجانی در گرایش دانشجویان به مصرف مواد موثر است.
The purpose of this study was to investigate the role of cognitive and executive functions of the brain, positive and negative affect and Cognitive emotion regulation tendency to substance use in students. The method of this research was correlational and statistical population of all bachelor and masters students studying in the academic year 1396-1397. Among these students, samples of 200 persons were selected by available sampling method and filled out addiction tendency questionnaire, Weed and Butcher, Positive and Negative Affect Schedule of Watson and Tellegen, Cognitive Emotion Regulation Questionnaire Garnefski and Wisconsin card sorting test. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis using software. The results of this study showed that there was a significant negative correlation between positive affective companents, refocus on planning, positive reappraisal, number of classes, positive re-focusing and addiction preparation. There was a significant positive correlation between negative affective components, catastrophizing, other-blame, inclining and addiction preparation. However, there was no significant relationship between the components of self-blame, acceptance, rumination, putting into perspective and addiction preparation. The results of multiple regression showed that negative affective companents, refocusing on planning and other- blame, predicted students` tendency to substance use. The results of this study showed that cognitive functions of the brain, positive and negative affect and Cognitive emotion regulation are effective tendency to substance use in students.
Machine summary:
از بین این دانشجویان نمونه ای به حجم ٢٠٠ نفر با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شده و با استفاده از پرسش نامه های گرایش به اعتیاد وید و بوچر، مقیاس عاطفه مثبت و منفی واتسون و تلگن ، مقیاس نظم جویی شناختی هیجانی گارنفسکی و آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین مورد ارزیابی قرار گرفتند.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که کارکردهای شناختی اجرایی مغز، عاطفه مثبت و منفی و نظم جویی شناختی هیجانی در گرایش دانشجویان به مصرف مواد موثر است .
علاوه بر عاطفه منفی و چگونگی پاســخ دادن افراد به آن ، پژوهش آشــکار کرده اســت که عاطفه مثبت نیز در مصـــرف مواد نقش دارد، افرادی کـه عـاطفـه مثبـت بیشـــتری تجربه میکنند، به احتمال بیشـتری در رفتارهای پرخطر درگیر میشــوند، شـواهد تجربی نشــان میدهند مردم به احتمال بیشــتری در روزهای جشــن و شــادی به مصــرف مواد روی میآورند.
Cyders, Flory, Rainer, & Smith 5.
Quoidbach, Berry, Hansenne, & Haddock, & Maio Mikolajczak 6.
Beadman, Das, Freeman, Scragg, 7.
Grezellschak, Lincoln, & West, & Kamboj Westermann 4.
این پژوهش در پی پاســـخگویی به این ســـوال اســـت که آیا کارکردهای شـــناختی اجرایی مغز، عاطفه مثبت و منفی و نظم جویی شناختی هیجانی در بروز گرایش به اعتیاد نقش دارند؟ روش جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری روش تحقیق حاضر توصیفی- همبستگی است .
5. Spreen, & Straus (رجوع شود به تصویر صفحه) برای بررســی پیش بینی پذیری آمادگی دانشــجویان به ســوءمصــرف مواد و نیز اســتعداد اعتیـاد آن ها براســـاس مولفه های کارکردهای شـــناختی اجرایی مغز، عاطفه مثبت و منفی و نظم جویی شــناختی هیجانی از تحلیل رگرســیون خطی چندگانه به روش گام به گام اســتفاده شــد.