Abstract:
هدف اصلی پژوهش، ارائه مدلی کاربردی برای توسعه شایستگی مدیران با رویکرد آینده پژوهی در سازمان های آموزشی آموزش و پرورش استان البرز بوده است . پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر نوع پژوهش توسعه ای بود. جامعه پژوهش حاضر در دو بخش کیفی و کمی و در چهار مرحله (شامل بررسی اسناد و مدارک، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در مرحله ی بعد، مدیران سازمان های آموزشی وابسته به آموزش و پرورش استان البرز در مرحله ی سوم به تعداد 1186 نفر و در مرحله ی چهارم مدیران اداره کل و مناطق 6 گانه آموزش و پرورش استان البرز) مورد بررسی قرار گرفت. برای نمونه گیری در مرحله ی اول تعداد 5 نفر از هیئت علمی دانشگاه ها، برای مرحله سوم 133 نفر از مدیران و در مرحله ی چهارم 94 نفر به
عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارت بود از پرسشنامه ای محقق ساخته با 33 پرسش.
روایی صوری و محتوی توسط اساتید مربوطه تایید گردید و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای آزمون محقق ساخته 0/68 محاسبه شد. داده ها با استفاده از تحلیل محتوا به شیوه ی مقوله بندی و آزمون تحلیل بار عاملی اکتشافی- تاییدی با تحلیل شدند. تجزیه و تحلیل و نتایج حاصله نشان داد که عوامل موثر در شایستگی های مدیران را SPSS استفاده از نرم افزار می توان در سه عامل شایستگی های مدیریتی )محوری(، شایستگی های گروهی و شایستگی های فردی مقوله بندی نمود.
Machine summary:
روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از جنبه های مختلفی قابل بررسی است با توجه به اینکه هدف این پژوهش ارائه الگوی توسعه شایستگی مدیران سازمان های آموزشی وابسته به آموزش و پرورش استان البرز میباشد، روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی است.
با توجه به اینکه هدف این پژوهش ارائه الگوی توسعه شایستگی مدیران سازمان های آموزشی وابسته به آموزش و پرورش استان البرز میباشد، روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی است.
در مرحله چهارم پژوهش که تعیین برازش شاخصها و رابطه معناداری ابعاد، مؤلفهها و شاخصها می باشد، جامعه آماری این مرحله، مدیران اداره کل و مناطق 8 گانه آموزش و پرورش استان در نظر گرفته شده است.
در مرحله چهارم پژوهش که تعیین برازش شاخصها و رابطه معناداری ابعاد، مؤلفهها و شاخصها می باشد، جامعه آماری این مرحله، مدیران اداره کل و مناطق 8 گانه آموزش و پرورش استان در نظر گرفته شده است.
در مرحله سوم پژوهش که پرسشنامه میباشد، جامعه آماری را تعداد 133 نفر از مدیران سازمان های آموزشی وابسته به آموزش و پرورش استان البرز شامل مدیران، ابتدایی، استثنایی، متوسطه اول، متوسطه دوم و مدیران اداره کل و مناطق 8 گانه تشکیل دادند.
2. در رابطه با پرسش اول پژوهش می توان گفت با توجه به مولفه های عوامل مدیریتی محوری پیشنهاد می گردد متصدیان نسبت به انتساب مدیران شایسته اقدام نموده و بر اساس شایستگی احراز شده اجازه مدیریت را به وی داده و با فراهم آوردن زمینه های لازم برای مدیر، قدرت مانور وی را بالا برده و اجازه دهند که مدیری با این شایستگی ها موجبات ارتقای سازمان را فراهم آورد.