Abstract:
هر صمیمیت یک نیاز واقعی است که ریشه های تحولی خاصی دارد و از نیاز بنیادی تر به نام دلبستگی نشات می گیرد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر رابطه هوش عاطفی، خوداثربخشی، خودارزشمندی و نشاط روانی با تعامل اجتماعی دانش آموزان بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. در این پژوهش جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر بوشهر در سال ۱۳۹۷ بودند که تعداد آنها حدود ۳۰۰۰ نفر است. نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و برحسب جدول مورگان نسبت به حجم جامعه، تعداد ۳۶۰ نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم متوسطه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه نشاط روانی آرگایل(۱۹۸۹) ، هوش عاطفی برادبری و گریوز(۱۹۹۹)، تعامل اجتماعی الکسیس جی و اکر و لیندا تامپسون(۱۹۹۹)و خوداثربخشی مورگان-جینکز (۱۹۹۹) می باشد. نتایج پژوهش با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی و رگرسیون نشان دادند که بین هوش عاطفی با تعامل اجتماعی در دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین خوداثربخشی با تعامل اجتماعی در دانش آموزان رابطه مثبت و معنی داری مشاهده میشود. بین خودارزشمندی با تعامل اجتماعی در دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری مشاهده میشود. بین نشاط روانی با تعامل اجتماعی در دانش آموزان رابطه مثبت و معنی داری مشاهده میشود. متغیرهای نشاط روانی، خودارزشمندی، خوداثربخشی و هوش عاطفی به ترتیب پیش بینی کننده تعامل اجتماعی در دخ دانش آموزان میباشند.
Machine summary:
رابطه هوش عاطفی، خوداثربخشی، خودارزشمندی و نشاط روانی با تعامل اجتماعی دانش آموزان حکیمه رنجبر1 1 گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی ،بوشهر، ایران چکیده هر صمیمیت یک نیاز واقعی است که ریشه های تحولی خاصی دارد و از نیاز بنیادی تر به نام دلبستگی نشأت می گیرد.
ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه نشاط روانی آرگایل(1989) ، هوش عاطفی برادبری و گریوز(1999)، تعامل اجتماعی الکسیس جی و اکر و لیندا تامپسون(1999)و خوداثربخشی مورگان-جینکز (1999) می باشد.
نتایج پژوهش با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی و رگرسیون نشان دادند که بین هوش عاطفی با تعامل اجتماعی در دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
با توجه به مطالب بیان شده هدف از انجام این پژوهش این است که آیا هوش عاطفی ، خوداثربخشی ، خودارزشمندی و نشاط روانی توان پیش بینی تعامل اجتماعی در دانش آموزان شهر بوشهر را دار > روش پ > پژوهش حاضر باتوجه به هدف کاربردی و شیوه اجرا از نوع همبستگی است.
ضرایب نشان میدهد که متغیر نشاط روانی با ضریب بتای 34/0، خودارزشمندی با ضریب بتای 31/0، متغیر خوداثربخشی با ضریب بتای 29/0 و هوش عاطفی با ضریب بتای 24/0 میتوانند به طور مثبت و معنی داری تعامل اجتماعی در دانش آموزان را پیش بینی کنند.
بدین ترتیب، متغیرهای نشاط روانی ، خودارزشمندی ، خوداثربخشی و هوش عاطفی به ترتیب پیش بینی کننده تعامل اجتماعی در دانش آموزان میباشند.
بحث و نتیجه گیری نتایج نشان داد بین هوش عاطفی با تعامل اجتماعی در دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.