Abstract:
افزایش دفعات گزارشگری مالی همواره بهعنوان مکانیسمی برای افزایش شفافیت اطلاعات مالی مدیران و شرکتها قلمداد شده است و بهعنوان یک عامل مثبت که نتایج مناسبی برای تصمیمات سرمایهگذاری دارد در نظر گرفته شده است. لیکن برخی مطالعات اخیر بیانگر آن است که اگرچه افزایش دفعات گزارش عاملی مهم در بهبود شفافیت و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بوده اما میتواند مدیران شرکتها را به سمت اتخاذ رویکرد کوتهبینانه ترغیب نماید. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین دفعات گزارشگری مالی و کوتهبینی مدیریت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1392 تا 1396 می باشد. برای انجام این پژوهش نمونهای متشکل از 51 شرکت بورس اوراق بهادار تهران انتخاب گردید و با بهره گیری از الگوی رگرسیون چند متغیره لجستیک فرضیه پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. یافته بدست آمده از پژوهش حاکی از آن است که بین دفعات گزارشگری مالی و کوتهبینی مدیریت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بهعبارت دیگر افزایش دفعات گزارشگری مالی منجر به کوتهبینی مدیریتی شده و این عامل باعث میشود مدیران از سرمایهگذاری در بخشهای تحقیق و توسعه، بازاریابی و فعالیتهایی که در بلند مدت به نفع شرکت است، غافل بمانند.
Increased financial reporting frequency is characterized as an appropriate mechanism which contributes to the enhancement of managerial information transparency and influences investment decision-making process. Despites of these significant influences, however, some studies reveal that it can persuade CEOs to adopt myopic approaches. The present study thus seeks to investigate the relationship between financial reporting frequency and management myopia in the firms listed on the Tehran Stock Exchange over the period of 2013-2017. In pursuit of this goal, the research hypothesis is built upon a sample of 51 listed firms and then tested using multivariate logistic regression model. The results document a significantly positive relationship between financial reporting frequency and managerial myopia. In other words, increasing the frequency of financial reporting will lead to management myopia, which causes executives to ignore investment in R&D, marketing, and long-term activities that benefit the company.
Machine summary:
بررسی رابطه بین دفعات گزارشگری مالی و کوتهبینی مدیریت یاسر رضائی پیته نوئی محمد غلامرضاپور چكيده افزایش دفعات گزارشگری مالی همواره بهعنوان مکانیسمی برای افزایش شفافیت اطلاعات مالی مدیران و شرکتها قلمداد شده است و بهعنوان یک عامل مثبت که نتایج مناسبی برای تصمیمات سرمایهگذاری دارد در نظر گرفته شده است.
از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین دفعات گزارشگری مالی و کوتهبینی مدیریت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1392 تا 1396 می باشد.
بهعبارت دیگر افزایش دفعات گزارشگری مالی منجر به کوتهبینی مدیریتی شده و این عامل باعث میشود مدیران از سرمایهگذاری در بخشهای تحقیق و توسعه، بازاریابی و فعالیتهایی که در بلند مدت به نفع شرکت است، غافل بمانند.
همچنین از آنجا که قوانین و ساختار محیطی کشور ایران نسبت به سایر کشورها کاملا متفاوت است؛ لذا نتایج پژوهش میتواند موجب گسترش مبانی نظری پژوهشهای گذشته در ارتباط با دفعات گزارشگری مالی و کوتهبینی مدیریت و اقزایش قدرت توضیحدهندگی نظریههای مرتبط با این مباحث در کشورهای در حال توسعه نظیر بازار سرمایه ایران شود.
با بررسی ادبیات داخلی مشخص شد که تاکنون مطالعهای راجع به رابطه بین دفعات گزارشگری مالی و کوتهبینی مدیریتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام نشده است و این تحقیق، نخستین مطالعه داخل کشور است که به بررسی تبعات افزایش دفعات گزارشگری مالی در بازار سرمایه ایران میپردازد.
از این رو، در پژوهش حاضر رابطه بين دفعات گزارشگری مالی و کوتهبینی مدیریت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مورد بررسی قرار گرفت.
Frequent Financial Reporting and Managerial Myopia.
The effects of Financial Controls on Data Manipulation and Management Myopia.