Abstract:
غفلت از پیچیدگیهای نظام تعلیموتربیت. به دلیل گستردگی و اهمیت آن میتواند صدمات
غیرقابلجبرانی به بار آورد. در مقالة حاضر پیشرانهای تغییر در حوزة آموزشوپرورش جهان از طریق
مات ن کاوی اد ر/اسناد معانیر جهانی او نظر گروه خبرگان, بررسی و شناسایی شده است. سپس با برگزاری
جلسة دلفی مشترک خبرگان, تاثیر پیشرانهای شناساییشده بر هم سنجیده شده و موردبحث قرار
گرفته است. آنگاه از طریق نرمافزار میک مک» جایگاه هر پیشران تحلیل و بررسی شد. یافتهها
حاکی از آن است که پیشرانهای «جهانیشدن (بینالمللیشدن آموزشوپرورش)»» «تنوع طلبی»
«شبکهة جهانی اینترنت (شبکههای اجتماعی)» «انتقال از آموزش به یادگیری» «شناسایی و
بهکارگیری الگوهای بهتر» و «توسعة فناوری و دیجیتال» دارای تاثیرگذاری بسیار بالایی بر سایر
پیشرانها هستند., پیشرانهای «رفاه اقتصادی و افزایش طبقة متوسط» و «فردگرایی (شخصیسازی
بادگیری)» جزو پیشرانهای اثرگذار تلقی میشوند. پیشرانهای «توسعة علوم, فناوری, مهندسی و
ریاضی (STEM)، و «یکپارچهسازی آموزش و محتوای آموزشی» نسبت به سایر پیشرانها مستقل
هستند., و پیشران «عدمتمرکز یا پایان تولید برنامههای سازمانبافته رسمی (طراحی نظامهایی با
انعطاف پدبر ی خروجی و نشج کشش او واکنش سا بر بیشرانهای این اسیستم محسوب
میشود که عنوان پیشران وابسته را در این مطالعه به خود اختصاص داده است. نتایج حاکی از آن
است که حرکت آهسته ولی مداوم به سمت عدم تمرکز و مقاومت نکردن در برابر این تغییرات میتواند
نظام آموزشی را از زیر سایة صرفا الگوبرداری از نتایج سایر نظامهای تعلیموتربیت جهان و بهدوراز
دستاوردهای بومی و داخلی, خارج سازد و نویدبخش آیندهای روشن و شفاف باشد.