Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین علمی مهارتهای زندگی و بکارگیری آنها مبتنی بر آیات و روایات؛ انجام شده است. در این
پژوهش به مهمترین مهارتهای فردی و اجتماعی» که انسان در زندگی روزمره بیشتر با آن سر وکار دارد. پرداخته شده است.
روش: روش به کار گرفته شده در توصیفی- تحلیلی است. در این تحقیق ده مهارت خودآگاهی» همدلی» ارتباط موئرء
روابط بین فردی» مهارت تصمیم گیری, توانایی حل مسئله.ء ابراز وجودء کنترل احساسات و هیجانات. تفکر خلاق و تفکر انتقادی
مورد توجه قرار گرفته است و کاربرد آیات قرآن به عنوان مهم ترین علم نافع و هدایت گر و روایات برای کسب. تقویت و بهبود
مهارت های زندگی بیان شده است. همچنین بکارگیری مصداقی برخی مهارتها در سیرهی ائمه(ع)» بیان گردیده است. ۱۴
آیه از آیات مورد بحث در این تحقیق از کتاب درسی آموزش قرآن پایه هشتم ذکر گردیده و از سایر آیات به عنوان مکمل بهره
گرفته شده است. یافته ها و نتیجه گیری: انسان» مظهر صنع بدیع الهی است و تمجید و ستایش خداوند از خویش, بهخاطر
آفرینش انسان که بسن مهم و ستایش از آن قابایت تکامل دراین موجود قرلر دادم باید راداو
مسیر وصول به آن کمال نیز برای او مقدر شده باشد. (یعنی کمال او و لوازم و مقدمات رسیدن به آن کمال برایش تقدیر
گردد). قرآن کتاب هدایت و راهنمای بشر بسوی قلههای کمال است و آورنده آن هدف از رسالت خویش را تکمیل مکارم
الاخلاق بیان کرده است؛ اگرچه پرداختن به مکارمالاخلاق وظیفه همه انسانهاست؛ امّا شایسته است معلمان که خود مبلغان
دین اسلام هستند.ء کریم و خصوصا بات اخلاقی آن رال خویش حک نمایند واسیس بدرسالت
خود که همان تبلیغ و ترویج کتاب خداست. بپردازند.
Machine summary:
در اين تحقيق ده مهارت خودآگاهي، همدلي، ارتباط مؤثر، روابط بين فردي، مهارت تصميم گيري، توانايي حل مسئله ، ابراز وجود، کنترل احساسات و هيجانات ، تفکر خلاق و تفکر انتقادي مورد توجه قرار گرفته است و کاربرد آيات قرآن به عنوان مهم ترين علم نافع و هدايت گر و روايات براي کسب ، تقويت و بهبود مهارت هاي زندگي بيان شده است .
در اين تحقيق ده مهارت خودآگاهي، همدلي، ارتباط مؤثر، روابط بين فردي، مهارت تصميم گيري، توانايي حل مسئله ، ابراز وجود، کنترل احساسات و هيجانات ، تفکر خلاق و تفکر انتقادي مورد توجه قرار گرفته است و کاربرد آيات قرآن به عنوان مهم ترين علم نافع و هدايت گر و روايات براي کسب ، تقويت و بهبود مهارت هاي زندگي بيان شده است .
آشنايي با مهارت همدلي و کارآمديهاي آن آيا تا به حال به دنبال فردي بوده ايد تا با او هم صحبت شويد؟ کسي که به صحبت هاي شما گوش دهد و احساسات شما را درک کند؟ آيا تجربه کرده ايد که به دليل موجهي با تأخير به محل قرار برسيد، و هنوز علت تأخير خود را به طور کامل توضيح نداده ايد، با قضاوت شتاب زده طرف مقابل مواجه شويد؟ پاسخ بيشتر افراد به اين گونه سؤالات مثبت است و اين بدان معناست که انسان در تعاملات اجتماعي نيازمند توجه و درک ديگران است که ما آن را «همدلي» ميناميم (همان ، ص ٥١).