Abstract:
هدف از پژوهش حاضربررسی بررسی تاثیر مدیربت استعداد بر حافظه سازمانی با توجه به نقش میاجیگر
انتقال دانش در ادارات ورزش و جوانان استان های یزد» گیلان و ایلام بود. نوع تحقیق حاضر از نظر هدفه
کاربردی و از لحاظ استراتژی» همبستگی است و روش میدانی و کتابخانهای انجام شده است. جامعه آماری
پژوهش حاضر شامل مدیران» کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان های یزدء گیلان و ایلام که تعداد آن
ها ۵۰۰ نفر بود. که با توجه به جدول مورگان ۲۱۷ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل
پرسشنامه مدیریت استعداد رفیعی(۱۳۹۰)» پرسشنامه حافظه سازمانی دانهام و بورت (۲۰۱۴) و پرسشنامه
انتقال دانش هرندی و همکاران(۱۳۹۳) بود. به منظور تحلیل داده ها از شاخصهای آمار توصیفی (فراوانی؛
میانگین» انحراف معیار» رسم نمودارها) و همچنین از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف برای بررسی توزیع داده
ها استفاده شد. در این پژوهش از دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. در بخش آمار توصیفی
از جداول و نمودارهای توصیفی برای بیان ویژگی های دموگرافیک و توصیفی پژوهش استفاده شد. از شاخص
های کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع دادهها(طبیعی و یا غیر طبیعی بودن) استفاده و برای بررسی
و پاسخ به سوّالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازهگیری و مدل ساختاری از نرمافزارهای SPSS نسخه
20 و Smart PLS نسخه ۲/۰ استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مدیریت استعداد بر حافظه
سازمانی و انتقال دانش و همچنین انتقال دانش بر حافظه سازمانی تاثیرگذار است و همچنین انتقال دانش
برای رابطه مدیریت استعداد و حافظه سازمانی » نقش تعدیلگری دارد و از نوع میانجی جزثی است.
Machine summary:
بررسی تأثیر مدیریت استعداد بر حافظه سازمانی با توجه به نقش میاجیگر انتقال دانش در ادارات ورزش و جوانان استان های یزد، گیلان و ایلام دکتر مرتضی رضایی صوفی1* رضا شکاری2 جلال رستمی3 1.
دانشجوی دکترای مدیریت راهبردی در سازمانهای ورزشی پیام نور تهران چکیده هدف از پژوهش حاضربررسی یررسی تأثیر مدیریت استعداد بر حافظه سازمانی با توجه به نقش میاجیگر انتقال دانش در ادارات ورزش و جوانان استان های یزد، گیلان و ایلام بود.
به اعتقاد فیلیپس و روپر (2009) در محیط رقابتی که امروز بوجود آمده، جذب و نگهداری استعدادها بسیار مشکل شده است؛ لذا تأکید سازمانها بر جذب افراد مناسب، برای مشاغل مناسب و در زمان مناسب میباشد که دلیل آن انتقال از عصر صنعتی به عصر سرمایه فکری و هوشمند است (دیچتوالد، اریکسون، موریسون، 2006) از سوی دیگر، امروزه اهمیت به کارگیری مدیریت دانش بر هیچ سازمانی پوشیده نیست.
با این در این پژوهش بر آن شدیم تا به عنوان یک بررسی مقدماتی مشخص نماییم که چه ارتباطی بررسی رابطه بین مدیریت استعداد با حافظه سازمانی و نقش میانجی انتقال دانش در ادارات ورزش و جوانان استان های منتخب کشور (یزد، گیلان و ایلام) دارد.
بررسی اثر متغیر تعدیلگر در روابط بین متغیرها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بنابراین نتایج پژوهش نشان داد که: انتقال دانش برای رابطه مدیریت استعداد و حافظه سازمانی ، نقش تعدیلگری دارد و از نوعِ میانجی جزئی است.
بحث و نتیجه گیری هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر مدیریت استعداد بر حافظه سازمانی با توجه به نقش میاجیگر انتقال دانش در ادارات ورزش و جوانان استان تهران بود.