Abstract:
با توجه به پیامدهای روانی-اجتماعی معلولیت و لزوم بررسی آن، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش شادکامی به شیوه شناختی- رفتاری فوردایس بر بهزیستی روانشناختی و استرس زنان با معلولیت جسمی- حرکتی بود. پژوهش حاضر آزمایشی از نوع نیمه تجربی است. جامعهی آماری این پژوهش، کلیه زنان معلول جسمی- حرکتی انجمن معلولین جسمی- حرکتی شهرستان اردبیل بودند که از بین آنها 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی بهزیستی روان شناختی ریف و پرسشنامهی استرس هولمز و راهه استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق حاضر از تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج نشان داد که در میانگین نمرات استرس و بهزیستی روانی گروه آموزش نسبت به گروه کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد؛ بطوری که پس از آموزش شادکامی به شیوه شناختی- رفتاری فوردایس نمرات استرس گروه آزمایش بصورت معناداری کاهش و نمرات بهزیستی روانی بصورت معناداری افزایش یافت (01/0> p). باتوجه به نتایج بهدست آمده میتوان گفت که استفاده از آموزش شادکامی به شیوه شناختی- رفتاری فوردایس، میتواند موجب بهبود بهزیستی روانشناختی و کاهش استرس تجربه شده معلولین جسمی- حرکتی شود. لذا، توجه مشاوران و روانشناسان مراکز توانبخشی به اهمیت مداخلات کاربردی روانشناختی در افزایش سلامت روان افراد معلول ضروری است.
Machine summary:
اثربخشي آموزش شادکامي به شيوه شناختي- رفتاري فوردايس بر بهزيستي روان شناختي و استرس تجربه شده زنان با معلوليت جسمي- حرکتي The effectiveness of cognitive-behavioral Fordyce happiness training on psychological well-being and experienced Stress women with physical-motor disabilities مينا فياضي (نويسنده مسئول ) Mina Fayazi * MS of rehabilitation counseling, Mohaghegh کارشناس ارشد مشاوره توانبخشي.
Zanjan چکيده Abstract Due to the psychosocial consequences of disability با توجه به پيامدهاي رواني-اجتماعي معلوليت و لزوم بررسي آن ، هدف and the need for study it, the purpose of this study was پژوهش حاضر تعيين اثربخشي آموزش شادکامي به شيوه شناختي - to determine the effectiveness of cognitive-behavioral Fordyce happiness training on psychological well-رفتاري فوردايس بر بهزيستي روان شناختي و استرس زنان با معلوليت being and experienced stress in women with physical-جسمي- حرکتي بود.
باتوجه به نتايج به دست it can state that cognitive-behavioral Fordyce آمده ميتوان گفت که استفاده از آموزش شادکامي به شيوه شناختي - happiness training is effective on psychological well-being and psychological pressures in women with رفتاري فوردايس ، ميتواند موجب بهبود بهزيستي روان شناختي و کاهش physical-motor disabilities.
کليدواژه ها: Keyword: cognitive-behavioral Fordyce happiness, آموزش شادکامي شناختي- رفتاري، بهزيستي روان psychological well-being, stress and women with شناختي، استرس (فشار رواني)، معلولين جسمي- حرکتي.
Nosek, Hughes, Swdiund, Taylor, & Swank 8.
يافته هاي اين پژوهش نشان داد که آموزش گروهي شادکامي به شيوه شناختي- رفتاري فوردايس ، باعث افزايش معنيدار بهزيستي روانشناختي در افراد داراي ناتواني جسمي- حرکتي ميشود.