Abstract:
هدف تحقیق حاضر بررسی پیش بینیهای نظریه نقطه چالش (گاداگنولی و لی، 2004) از طریق مقایسه دو گروه بازیهای چالشی و غیرچالشی در توسعه مهارتهای بنیادی دستکاری بود. برای این منظور 30 کودک 4 تا 6 سال از یکی از مهد کودکهای تهران انتخاب و بر اساس نمرههای پیشآزمون در دو گروه قرار داده شدند. در هر دو گروه، از بازیهایی جهت توسعه مهارتهای دستکاری استفاده شد با این تفاوت که در گروه بازیهای چالشی، سختی تکلیف به صورت پیشرونده افزایش پیدا میکرد، در حالی که سختی تکلیف در گروه دیگر ثابت باقی میماند. مداخله 8 هفته، 2 جلسه در هفته و 42 دقیقه در هر جلسه بود. مهارتهای دستکاری کودکان با استفاده از آزمون رشد حرکتی اولریخ، ویرایش دوم، در ابتدا و یک هفته پس از انتهای دوره مداخله اندازهگیری شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد پیشرفت دو گروه در نمره کلی مهارتهای دستکاری و همه خرده مقیاسها به جز دریافت کردن با هم اختلاف معناداری نداشت. در مجموع، هر چند پیشبینیهای نظریه نقطه چالش به طور کامل در توسعه مهارتهای دستکاری کودکان سالم مورد تایید قرار نگرفت اما برتری گروه چالشی در مهارت دریافت نشان داد این روش در توسعه مهارتهای پیچیده کاربرد بیشتری دارد.
Machine summary:
نقش فراهم سازها در رشد مهارت هاي حرکتي بنيادي دستکاري کودکان : کاربردي از چارچوب نظري نقطه چالش مرضيه بلالي *، سيد محمدکاظم واعظ موسوي١**، عبدالله قاسمي*** * دانشجوي دکتري رفتار حرکتي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات ** استاد دانشگاه امام حسين *** دانشيار دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٤/٨/٢٥ تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٤/١٠/٢٠ چکيده هدف تحقيق حاضر بررسي پيش بينيهاي نظريه نقطه چالش (گاداگنولي و لي، ٢٠٠٤) از طريق مقايسه دو گروه بازيهاي چالشي و غيرچالشي در توسعه مهارت هاي بنيادي دستکاري بود.
در مجموع ، هر چند پيش بينيهاي نظريه نقطه چالش به طور کامل در توسعه مهارت هاي دست کاري کودکان سالم مورد تأييد قرار نگرفت اما برتري گروه چالشي در مهارت دريافت نشان داد اين روش در توسعه مهارت هاي پيچيده کاربرد بيشتري دارد.
مقايسه ميانگين نمره هاي افراد دو گروه چالشي و غيرچالشي در نمره کلي مهارت هاي دستکاري و خرده مقياس هاي مهارت هاي دستکاري در پيش آزمون و پس آزمون )به تصویر صفحه رجوع شود) )به تصویر صفحه رجوع شود) بحث و نتيجه گيري هدف تحقيق حاضر بررسي صحت پيش بينيهاي چارچوب نظري نقطه چالش در يک محيط پويا (مهد کودک) و بر توسعه مهارت هاي بنيادي دستکاري کودکان پيش از دبستان بود که براي اين منظور دو گروه بازيهاي چالشي و بازيهاي غيرچالشي طراحي شد و پس از هشت هفته مداخله ، پيشرفت آنها در مهارت هاي مورد نظر مورد ارزيابي قرار گرفت .
Getting the fundamentals of movement: a meta‐analysis of the effectiveness of motor skill interventions in children.