Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی نقاشی درمانی بر کاهش نشانههای اختلال اضطراب جدایی کودکان پیشدبستانی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. 121 نفر از مادران کودکان حاضر در این مراکز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و از طریق آنها، اضطراب جدایی فرزندشان ارزیابی شد و با توجه به ملاکهای ورود و خروج 26 نفر از آنها انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. کودکان گروه آزمایش، طی 10 جلسه 45 دقیقهای در هر هفته دو جلسه بر نامه نقاشی درمانی را دریافت کردند؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه علائم مرضی کودکان گادو و اسپرافکین (1994) و مقاس درجهبندی رفتاری کانرز (1991) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس یکمتغیره استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که پس از تعدیل اثر پیشآزمون بین میانگین نمرات پس آزمون اضطراب جدایی دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و نقاشی درمانی باعث کاهش میزان نشانههای اضطراب جدایی کودکان گروه آزمایش شده است. بنابراین، در موقعیتهای بالینی و در درمان مشکلات اضطراب جدایی کودکان میتوان از نتایج نقاشی درمانی به عنوان درمان غیردارویی سودمند، بهره گرفت
Machine summary:
اثربخشي نقاشي درماني بر کاهش نشانه هاي اختلال اضطراب جدايي کودکان پيش دبستاني The Effect of Painting Therapy on Reducing Signs of Symptoms in Separation Anxiety Disorder in Preschool Children ميترا کريمايي Mitra Karimaee M.
A. in Clinical Psychology, Islamic Azad کارشناس ارشد روانشناسي باليني، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و University, Science and Research Branch, Tehran تحقبقات ، تهران Dr. Atefeh Ferdosipour * دکتر عاطفه فردوسي پور (نويسنده مسئول ) Assistant professor ,department of humanity sciences,east Tehran branch,Islamic Azad استاديار گروه روانشناسي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شرق university چکيده Abstract The purpose of this study was to investigate the پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي نقاشي درماني بر کاهش نشانه هاي effectiveness of painting therapeutic in reducing the اختلال اضطراب جدايي کودکان پيش دبستاني انجام شد.
يافته هاي حاصل از تحليل داده ها نشان داد که پس از تعديل اثر پيش آزمون The results of data analysis showed that there is a بين ميانگين نمرات پس آزمون اضطراب جدايي دو گروه آزمايش و کنترل significant difference between the mean scores of the post-test and the separation anxiety between the two تفاوت معناداري وجود دارد و نقاشي درماني باعث کاهش ميزان نشانه هاي experimental and control groups, after which the effect اضطراب جدايي کودکان گروه آزمايش شده است .
در اين رابطه نتايج مطالعات نشان داده است که نقاشي درماني در کاهش اضطراب ، افسردگي (ويس کرمي، روشن نيا و منصــري، ١٣٩٦؛ محمدي و رادين ، ١٣٩٦؛ غلام زاده خادر، باباپور و صــبوري مقدم ، ١٣٩٣)؛ پرخاشــگري (اميني و پشــم دارفرد، ١٣٩٦؛ رضايي، خدابخشي کولايي و تقوايي، ١٣٩٤؛ کرمي، عليخاني، زکي يي و خدادادي، ١٣٩١) و اضطراب جدايي کودکان (زينليان ، عابدي و 1 .