Abstract:
خلاقیت سازمانی یک عامل موثر در موفقیت سازمانها میباشد که متاثر از عوامل گوناگونی میباشد. این مطالعه با هدف بررسی نقش مدیریت دانش و هوشهیجانی در خلاقیت کارکنان انجام شد. این مطالعه توصیفی- مقطعی بود که در جامعه آماری کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان در سال 1395 انجام شد (290=N). در این مطالعه 165 نفر مشارکت داشتند. مشارکتکنندگان بر اساس لیست به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور جمعاوری دادهها از پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372)، پرسشنامه مدیریت دانش نوروزیان (1385) و پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ (1966) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-19 و آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام انجام شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که خلاقیت کارکنان با هوشهیجانی (634/0=r) و مدیریت دانش (421/0=r) رابطه مثبت و معنادار دارد (01/0>P). همچنین نتایج رگرسیون گامبهگام نشان داد که در گام اول متغیر هوشهیجانی (000/0P= ،453/10t= ،364/0β=)، در گام دوم متغیر مدیریت دانش (000/0P= ،552/3t= ،223/0β=) قدرت پیشبینی کنندگی خلاقیت را در کارکنان دارند و در مجموع 44% از واریانس خلاقیت را بهطور معنادار تبیین میکنند. نتایج این مطالعه گویای این است که هوشهیجانی نسبت به مدیریت دانش از قدرت پیشبینیکنندگی بیشتری برخوردار است. بر این اساس آموزش هوشهیجانی و توجه به مدیریت دانش در افزایش خلاقیت کارکنان پیشنهاد می شود.
Machine summary:
رابطه مديريت دانش و هوش هيجاني با خلاقيت کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان گيلان Relationship between Knowledge Management and Emotional Intelligence with Staff Creativity of General office of Education in the Province of Guilan * عباس صادقي (نويسنده مسئول ) Dr. Abbas Sadeghi Associate Professor of Educational Psychology, دانشيار روانشناسي تربيتي، گروه مشاوره ، دانشگاه گيلان ، رشت Department of Consulting, University of Guilan محسن مشکبيد حقيقي Dr. Mohsen Moshkbid Haghigi استاديار، گروه روانشناسي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد رشت Assistant Professor, Department of Psychology, Rasht Branch of Islamic Azad University آرام يوسفي Aram Yousefi کارشناس ارشد روانشناسي، گروه روانشناسي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد MA of Psychology, Department of Psychology, رشت Rasht Branch of Islamic Azad University Zahra Khedmati زهرا خدمتي MA of Psychology, Department of Psychology, کارشناس ارشد روانشناسي، گروه روانشناسي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد رشت Rasht Branch of Islamic Azad University چکيده Abstract Organizational creativity is an active factor in the خلاقيت سازماني يک عامل موثر در موفقيت سازمان ها ميباشد که متاثر success of organizations that are affected by a variety از عوامل گوناگوني ميباشد.
4211) (P Keywords: creativity, emotional intelligence, کلمات کليدي: knowledge management خلاقيت ، هوش هيجاني، مديريت دانش نوع مقاله : پژوهشي دريافت : بهمن ٩٧ پذيرش : اسفند ٩٧ ويرايش نهايي : آبان ٩٨ مقدمه خلاقيت قدرت و توانايي ايجاد خلق مفاهيم يا به کارگيري آن در شکل جديد از طريق مهارت هاي ذهني تعريف شده است (علاءالديني، کلانتري، کجباف ، مولوي، ١٣٩٤).
Sánchez-Ruiz, Hernández-Torrano, Pérez-González, Batey, & Petrides 4 .