Abstract:
پژوهش حاضر، به بررسی نگاه معرفت شناختی و عقلانی معلمان در راستای تعلیم و تربیت و هدایت دانش آموزان در جهت توسعه و رشد عقلانیت و بعد عقلانی آنان می پردازد. روش مورد استفاده این پژوهش کیفی و از نوع توصیفی است که در گروه تحقیقات کاربردی اهمیت دارد. جامعه مورد مطالعه، شامل کلیه معلمان، مشاوران و مدیران مدارس 6 شهر کشور بوده که 26 نفر از پرسنل مدارس مختلف شهرهای مزبور به روش نمونه گیری داوطلبانه که بر پایه های نظری (پرسش و مشاهده)، استوار است، انتخاب شدند. تحلیل یافته ها، نشان داد معلم به دلیل اهمیت و تاثیرگذاری در ابعاد وجودی دانش آموزان از جمله بعد عقلانی و شناختی آنها در تعلیم و تربیت، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. معلم می تواند در هر شرایطی برای شکوفایی و معرفت افزایی دانش آموزان، آنان را به دیدن معنای خلقت تحریک نماید و این نوع مشاهده به معرفت عقلی و شناختی کمک می نماید، قدرت عقلی او را رشد می دهد، راه را از بیراهه تمییز داده و به راه راست رهنمون می گردد. معرفتی که زمینه ساز سعادت ابدی او را فراهم ساخته و به سوی لذت دائمی هدایت می شود. این معرفت از مهم ترین معرفت هاست. معرفتی که به شناخت و آگاهی در باره خالق هستی و هستی می انجامد و سرانجام، فرجام هستی را می داند و خوبی ها را درک می کند. نتیجه می گیریم معلم می تواند زمینه ای را فراهم سازد که دانش آموزان بتوانند در باره دنیای اطراف خویش به دیدن و گوش دادن بپردازند. دانش آموزان با دیدن پدیده های ریز و درشت دنیای اطراف اگر به تامل و تدبر بپردازند، می توانند به رشد و شکوفایی عقلی برسند.
Machine summary:
معلم می تواند در هر شرایطی برای شکوفایی و معرفت افزایی دانش آموزان، آنان را به دیدن معنای خلقت تحریک نماید و این نوع مشاهده به معرفت عقلی و شناختی کمک می نماید، قدرت عقلی او را رشد می دهد، راه را از بیراهه تمییز داده و به راه راست رهنمون می گردد.
بنابراین، سؤال اصلی این است تا چه میزان نگاه معرفت شناختی معلمان در تعلیم و تربیت دانش آموزان تأثیر گذار بوده است؟ روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع پژوهش های توصیفی است که در گروه تحقیقات کاربردی قرار مـی گیـرد.
معلم نیز می تواند با نگاهی دوستانه، صمیمی و نرم خویی و مهربانی در عمق روان دانش آموزان نفوذ نماید و با پذیرش روانی، هدف های تربیتی را به سادگی اجراء سازد و یکی از اهداف مهم و عمده تعلیم و تربیت رشد و شکوفایی بعد عقلانی و شناختی و معرفتی آن ها است.
سؤال شد تأثیر پذیری و تفکر در جهان هستی را چگونه می بینند؟ همچنین سؤال شد تا چه اندازه نقش مدرسه، معلمان و آموزش و پرورش می تواند در تقویت قوۀ عقلانی آنها مؤثر باشد؟ سپس بعد از پرسش، مصاحبه و جمع آوری اطلاعات و ارائۀ نقطه نظرات دانش آموزان، با معلمان، مشاوران و کادر آموزشی و پرورشی مدارس مورد نظر، به مصاحبه، مشورت و تبادل اطلاعات پرداخته تا راه حل های لازم و اثربخش بیشتر را برای توسعۀ عقلی و شناختی دانش آموزان بیابیم.
Philosophy for Children Hawai'i and its influence on the development of students' reflective thinking in classroom discussions.