Abstract:
پوشیده بودن بدن زن یکی از ضروریات آموزههای دین اسلام است. باتوجه به اهمیت حضور بانون در مسابقات ورزشی و لزوم توجه به شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی موضوعات در صدور احکام فقهی، پژوهش حاضر با هدف واکاوی مبانی و آراء فقهای امامیه درباره حدود پوشش زنان با تأکید بر مسابقات ورزشی ایشان بهشیوه تحلیلی- توصیفی انجام شد. بدین منظور با مراجعه به آراء فقهای امامیه که شامل آثار فقهی برخی متقدمین از علمای عصر غیبت تا کنون است، این موضوع مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. باوجود بررسیهایی که انجام شد، پژوهشی که موضوع مطالعه حاضر در آن بررسی شده باشد، یافت نشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که زنان در مواجهه با نامحرم باید پوشش کافی داشته باشند و برای ورزش کردن، مطابق نظر فقهایی که پوشاندن صورت و دستها تا مچ را واجب نمیدانند، بیشازاین حد، استثنائی بیان نشده است. همچنین مطابق نظر اکثر فقهای امامیه حد پوشش زنان در مقابل زنان دیگر در مسابقات ورزشی (چه مسلمان و چه غیر مسلمان) ستر عورتین است.
One of the most essentials of Islamic teachings is that women's body should be covered.
Due to the importance of women's participation in sport competitions and the necessity
for caring about time and place requirements of issues in issuing jurisprudential orders,
the present research attempted to explore Imamieh jurists' fundamentals and ideas on
women's coverage with an emphasis on their sport competitions with a descriptiveanalytical
method; thus, by referring to Imamieh jurists' ideas, including jurisprudential
works of some early scholars living in the age of absence, this subject was examined.
After reviewing them, it was determined that there was no work that had examined the
subject of this research. The results of this research show that women should have
adequate coverage in the face of men. Regarding sport competitions, according to jurists
who believe that women's face and hands to their wrist should not be covered, there is
no exception more than that. In addition, based on the majority of Imamieh jurists, women
should only cover their genital parts in the face of other women (Muslims or non-Muslims)
in sport competitions.