Abstract:
هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتبار یابی آموزش تلفیقی مبتنی بر شبکه های اجتماعی مجازی با رویکرد سازندهگرایی اجتماعی در آموزش دانشگاهی بوده است. برای دستیابی به هدف پژوهش، از روش تحقیق ترکیبی استفاده شد. در بخش کیفی به منظور به دست آوردن طراحی آموزش تلفیقی، از روش تحلیل محتوای قیاسی و در بخش کمی برای اعتباریابی درونی از نظر متخصصان به روش پیمایشی استفاده شد. در این تحلیل پس از تعریف نظری هر یک از مفاهیم اصلی در پژوهش، با مراجعه به متون علمی موجود پیرامون مؤلفههای آموزش های مبتنی بر سازنده گرایی اجتماعی، آموزش مبتنی بر شبکه های اجتماعی مجازی و نیز آموزش تلفیقی در بازه زمانی 2018- 2000، تعداد 53 متن علمی با روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند، انتخاب و مطالعه گردید. بر اساس تحلیل محتوای انجام شده، 6 مؤلفه تجزیه و تحلیل، تعیین اهداف و محتوای آموزشی، تعیین ابزارها و رسانه های آموزشی، تعیین عناصر آموزشی برای اجرا، طراحی تعامل و ارزشیابی به همراه عناصر هریک از این مؤلفه ها شناسایی شد. در پایان نیز با استناد به الگوهای طراحی آموزشی موجود، طراحی آموزش تلفیقی مبتنی بر شبکه های اجتماعی با رویکرد سازندهگرایی اجتماعی ارائه گردید. نتایج حاصل از اعتبار یابی درونی نشان داد که طرح آموزش پیشنهادی، از اعتبار مناسب و خوبی برخوردار بوده است و از اثر بخشی لازم برای آموزش دانشگاهی برخوردار می باشد.
This study sought to design and validate a virtual social networks -based blended instruction with social constructivist approach in university instruction.To accomplish the objectives of the research, a mixed method research was used. In order to obtain the design of blended instruction, the deductive content analysis was performed in the qualitative section and a questionnaire survey method was applied to assess the experts judgments in the quantitative part of internal validation. After theoretical defining of each of the main concepts of the research, by referring to available scientific literature on the components of social-constructivism education, virtual social networks based instruction, and blended instruction, in the period 2000-2018, a total of 53 scientific texts were selected and studied by a purposeful sampling. Based on the content analysis the following items were identified: the determination of instructional goals and content, the determination of instructional tools and media, the determination of instructional elements for implementation, the design of interaction and evaluation with elements of each of these components were identified. Finally, based on existing instructional design patterns, the design of virtual social network -based blended instruction was presented with a social constructivism approach. The results of internal validation indicated that the proposed instruction plan has a good and valid credit and has the effectiveness required for university instruction.