Abstract:
پژوهش حاضر باهدف بررسی وضعیت موجود دانشگاههای دولتی شهر تهران بر اساس مولفه های تاثیرگذار بر توسعه دانشگاهی پایدار انجام شد. روش پژوهش، آمیخته اکتشافی و نوع تحقیق، توسعه ای و کاربردی است. در بخش کیفی، ابتدا از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با متخصصان دانشگاهی که به روش ارجاع زنجیرهای انتخابشده بودند، مولفه های تاثیرگذار بر توسعه دانشگاهی پایدار شناسایی و دسته بندی شدند. در بخش کمی، جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئتعلمی دانشگاههای جامع شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی نسبی، تعداد 811 نفر بهعنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. برای تعیین روایی و پایایی ابزار جمع آوری اطلاعات (پرسشنامه محقق ساخته) با استفاده از نرم افزار PLS، شاخص میانگین واریانس استخراجشده، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی محاسبه شد. همچنین بهمنظور تایید برازش مدل ساختاری،معیار ضریب تعیین و معیار استون گیسر مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای کمی از نرم افزار SPSS، جهت محاسبه شاخصهای توصیفی و آزمون t تک نمونهای استفاده شد. درنهایت، مدل طراحیشده دارای سه بعد اصلی (آموزش، پژوهش و خدمات اجتماعی) بر پایه چهار عامل (وظایف، فناوری، نیروی انسانی و ساختار) بود. نتایج پژوهش حاکی از آن است که وضعیت موجود نمونه موردمطالعه در سطح (0.1≤ p) در قسمتهای پژوهش-وظایف (5/53=t، 0/00=p)، پژوهش-فناوری (3/76t=، 0/00p=)، پژوهش-نیروی انسانی (8/93t=، 0/00=p) و خدمات اجتماعی-فناوری (3/99t=، p=0/00) بهصورت معنیدار بالاتر از سطح متوسط قرارگرفته است.
The purpose of this study was to investigate the current status of Tehran’s public universities based on factors affecting the development of a sustainable university. An exploratory mixed research method was chosen for this study. In the qualitative section, firstly, through semi-structured interviews with university specialists selected by chain referencing, the components influencing the development of sustainable universities were identified and categorized. In the quantitative section, the statistical population of the study consisted of faculty members of selected universities in Tehran. Using a randomized sampling method, 811 people were selected as participants in the study. To determine the validity and reliability of the data gathering tool (researcher-made questionnaire), the mean value of extracted variance, Cronbach's alpha and combined reliability were calculated by using PLS software. In order to confirm the fit of the structural model, the criterion of the determination coefficient and Aston Kaiser's criterion were used. In order to analyze the quantitative data from SPSS software, descriptive indexes and a one-sample t-test were used. Finally, the model has three main dimensions (teaching, research debate, and social services) based on four factors (tasks, technology, manpower, and structure). The results of the study indicated that the current status of the sample at the (p≤0.01) level in the research-tasks (t= 5.53, p= 0.00), research-technology (t= 3.76, p= 0.00), manpower-research (t= 8.93, p= 0.00) and social services-technology (t= 3.99, p= 0.00) were significantly higher than the average level.
Machine summary:
همچنین در پژوهشی دیگر تحت عنوان «ارائه الگوی دانشگاه پایدار در دانشگاه آزاد اسلامی»، صادقی و همکاران (١٣٩٣)، مؤلفه های اصلی را به روش دلفی از طریق مصاحبه و مکاتبه با ٣٠ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و نیز اعضای هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، برای «دانشگاه پایدار» شناسایی کرده اند که عبارت اند از: سیاست های پایداری، ساختار پایداری، آموزش پایداری، پژوهش پایداری ، مدیریت منابع ، بازیافت ، ساخت وساز سبز، مشارکت دانشجویی، حمل ونقل ، استانداردها، سیستم های اطلاعات مدیریت توسعه پایدار، آزادی علمی و ارتقای شایسته ، حقوق و مسئولیت های روشن ، پاسخگویی.
١. مؤلفه های تأثیرگذار بر توسعه دانشگاهی پایدار با توجه به شرایط و بافت نظام آموزش عالی کشور کدامند و چه مدل مفهومی را میتوان برای آن ارائه کرد؟ بر مبنای مبانی نظری پژوهش و با توجه به سه مأموریت اصلی دانشگاه ها، یک دانشگاه پایدار دارای سهُ بعد اصلی است که عبارت اند از: آموزش ، پژوهش و خدمات اجتماعی (یمنیدوزی سرخابی، ١٣٩١، ص ٧٦؛ بیرن بائوم ، ترجمه آراسته ، ١٣٨٢، ص ١٢).
A systemic approach for measuring environmental sustainability at higher education institutions: A case study of the University of Oslo.