Abstract:
هدف از این پژوهش تعیین تاثیر روانشناسی مثبتنگر بر خودکارآمدی و سرسختی روانشناختی دانش آموزان دختر بود. جامعه آماری پژوهش همه دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم مدارس دولتی منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش شامل 240 نفر از دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم بود که از میان مدارس این منطقه به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و همتاسازی شدند و 30 نفر از دانشآموزان بهطور تصادفی از دو مدرسه انتخاب و در دو گروه آزمایش و شاهد گمارده شدند (برای هر گروه 15 نفر). آموزشهای مثبتنگری طی هشت جلسه 120 دقیقهای به افراد گروه آزمایش ارائه شد و گروه شاهد در این مدت هیچ آموزشی را دریافت نکرد. خودکارآمدی و سرسختی روانشناختی شرکتکنندگان با پرسشنامههای خودکارآمدی عمومی شرر و سرسختی روانشناختی کوباسا پیش و پس از مداخله اندازهگیری شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون کوواریانس استفاده گردید. نتایج اندازهگیریهای انجامشده نشان داد که آموزش روانشناسی مثبتنگر سبب افزایش خودکارآمدی و سرسختی روانشناختی (تعهد، کنترل و مبارزهجویی) گروه آزمایش در مقایسه با گروه شاهد شده است. بر اساس نتایج بهدستآمده میتوان گفت مداخلات مثبتنگر میتواند خودکارآمدی و سرسختی روانشناختی را افزایش دهد. بنابراین میتوان آموزش روانشناسی مثبتنگر را برای کاهش مشکلات روانشناختی دانش آموزان و همچنین افزایش بیشتر خودکارآمدی و سرسختی روانشناختی آنان به کار برد.
This study was carried out to determine the effects of positive psychology intervention on self-efficacy and psychological hardiness of female students. The statistical population of the study comprised all female students attending public high schools in District 4 of Tehran in school year 2017-18. The drawn sample was selected through multi-stage cluster sampling method and the subjects were randomly assigned to experimental and control groups (15 in each group). Positive psychology training was provided to the experimental group during eight 120-minute sessions and the control group received no intervention.Self-efficacy and psychological hardiness of the participants were assessed by General Self-Efficacy Scale (Sherer et al., 1982) and Psychological Hardiness Scale (Kobasa & Kahn, 1982) before and after the intervention. The obtained data were analyzed through analysis of covariance (ANCOVA). The results indicated that positive psychology intervention improved the self-efficacy and psychological hardiness (commitment, control, and challenge) of the intervention group compared with the control group. In general, it can be stated that positive psychology interventions can improve self-efficacy and develop psychological hardiness. Consequently, positive psychology training can be used to reduce students’ psychological problems.
Machine summary:
نتایج اندازه گیریهای انجام شده نشان داد که آموزش روان شناسی مثبت نگر سبب افزایش خودکارآمدی و سرسختی روان شناختی (تعهد، کنترل و مبارزه جویی) گروه آزمایش در مقایسه با گروه شاهد شده است .
جدول ٧: تحلیل کوواریانس یک طرفه برای اثرهای روان شناسی مثبت نگر بر خودکارآمدی (تعداد: ٣٠) (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول ٧ نشان میدهد مداخله درمانی موجب افزایش نمرات خودکارآمدی در پس آزمون گروه آزمایش شده است .
جدول ٨: تحلیل کوواریانس یک طرفه برای اثرهای آموزش روان شناسی مثبت نگر بر سرسختی روان شناختی (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول ٨ نشان میدهد مداخله درمانی موجب افزایش نمرات سرسختی روان شناختی در پس آزمون گروه آزمایش شده است .
بحث و نتیجه گیری نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزش روان شناسی مثبت نگر بر سرسختی روان شناختی و خودکارآمدی دانش آموزان دختر تأثیرگذار است .
بررسی فرضیه اول : آموزش روان شناسی مثبت نگر بر سرسختی روان شناختی و خودکارآمدی دانش آموزان تأثیر دارد.
بررسی فرضیه دوم : آموزش روان شناسی مثبت نگر بر خودکارآمدی روان شناختی دانش آموزان تأثیر دارد.
نتایج جدول ٧ نشان داد که اجرای آموزش روان شناسی مثبت نگر سبب افزایش خودکارآمدی در پس آزمون شده است .
بررسی فرضیه سوم : آموزش روان شناسی مثبت نگر بر سرسختی روان شناختی دانش آموزان تأثیرگذار است .
نتایج جدول ٨ نشان داد که اجرای آموزش روان شناسی مثبت نگر سبب افزایش سرسختی است .
Positive psychology and self-efficacy: Potential benefits for college students with attention deficit hyperactivity disorder and learning disabilities.