Abstract:
مطالعهی حاضر به بررسی جملاتی میپردازد که در آنها از افعال حرکتی استفاده شده است. تشخیص گذرایی برای زبانآموزان آنجا اهمیت مییابد که باید سازهی مفعولی را تشخیص داده و پس از آن حرف نشانهی "را" بگذارند و تشخیص دهند که آیا با ساختی که روبرو هستند قابلیت مجهولپذیری دارد یا خیر. از آنجا که زبانآموزان شم زبانی فارسیزبانان را ندارند، بنابراین گاهی تشخیص گذرایی مسئلهای دشوار در تدریس و یادگیری مینماید. همچنین مفهومسازی فعلهای حرکتی برای زبانآموزان دشوار است. از این رو، در پژوهش حاضر سعی شد، پس از طبقهبندی فعلهای حرکتی، مشخصات گذرایی نیز در کنار آنها عاملی برای پیشبینی در نظر گرفته شود. شرکتکنندگان در این پژوهش 24 زبانآموز سطح پنجم کالج بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند که در دو گروه 12 نفری بررسی شدند. گروه اول، بهعنوان گروه آزمون در نظر گرفته شد و بنا بر شناخت و استفاده از مفاهیم نظری تالمی (Talmy, 2000) تحت آموزش قرار گرفتند. در حالی که برای گروه دوم، یا گروه شاهد، آموزش از طریق روش مشخصی انجام نگرفته است. در نهایت، میزان بررسی کلی مدرس و آزمون کتبی نیز نشان داد که گروه آزمون درک بهتری در تشخیص فعلهای جدید دارند.
Machine summary:
آموزش فعل هاي حرکتي گذرا و ناگذر زبان فارسي به غير فارسي زبانان : رويکردي شناختي در تشخيص گذرايي و مفهوم سازي فعل هاي حرکتي 1 فائقه شاه حسيني نويسنده ي مسئول ، دکتري زبانشناسي همگاني، مدرس زبان فارسي به غيرفارسيزبانان ، کالج بين الملل دانشگاه علوم پزشکي تهران چکيده مطالعه ي حاضر به بررسي جملاتي مي پردازد که در آن ها از افعال حرکتي استفاده شده است .
Figure Motion (MOVE) Path Ground به اين ترتيب ، در اين نمونه ، "مرد (the man)"، پيکر، فعل "رفتن (went)" رويداد حرکتي ، حرف اضافه ي "out of"، مسير و "خانه (the house)"، زمينه است .
Figure Motion (BELOC) Path Ground در نمونه ي ٢، فعل was فعلي است که در آن حرکتي رخ نداده و با BELOC نمايش داده شده ، حرف اضافه ي in مسير حرکت و the house زمينه را مشخص مي کند.
(Hamedi Shirvan & Sharifi, 2014) شاه حسيني به پيروي از چارچوب نظري تالمي ، براي فعل هاي مسيرنما ١٥ پيش نمونه معرفي کرده و طرح واره هريک را به تصوير کشيده است (٢٠٠٠ ,Talmy ,٢٠١٨ ,Shahhosseini).
چي جونين و سرادا در بازنمود گذرايي فعل هاي حرکتي در زبان فرانسوي و کره اي با الگو قرار دادن چارچوب نظري تيلور (١٩٩٥ ,Taylor) به اين نتيجه رسيدند که در ساخت گذرا، فاعل نقش پيکر و اغلب مفعول نقش زمينه را در اين دو زبان دارد (٢٠٠٢ ,Choi-Jonin and Sarda).