Abstract:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش روش تدریس سکوسازی بر توانمندیهای شناختی دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری خاص: آزمون مفهوم منطقه تقریبی رشد ویگوتسکی بود. در این پژوهش از طرح نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده از بین دانشآموزان مبتلا اختلالات یادگیری خاص شهر 8931 تعداد 93 نفر انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل) هر گروه 81 نفر (جایگزین شدند. - کهره در سال تحصیلی 8931 گروه آزمایش ای تحت آموزش روش تدریس سکوسازی قرار گرفت، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش
شامل پرسشنامه اختلالات یادگیری کلورادو) 1188 (و مقیاس هوش وکسلر کودکان ویرایش چهارم وکسلر) 1119 (بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش روش تدریس سکوسازی بر توانمندیهای شناختی دانشآموزان مبتلا اختلالات یادگیری خاص اثربخش بود. میتوان گفت که نتایج، آموزش روش تدریس سکوسازی بر توانمندیهای شناختی دانشآموزان مبتلا اختلالات یادگیری خاص را تایید کرد.
Machine summary:
اثربخشی آموزش روش تدریس سکوسازی بر توانمندیهای شناختی دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری خاص: آزمون مفهوم منطقه تقریبی رشد ویگوتسکی سعید ویسی1، صدف ایمانی2، منیژه بواسحاقی3 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران (نویسنده مسئول).
چکیده ﻫﺪف اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﻲ اثربخشی آموزش روش تدریس سکوسازی بر توانمندیهای شناختی دانش-آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری خاص: آزمون مفهوم منطقه تقریبی رشد ویگوتسکی بود.
لذا سوال پژوهش این است که آیا آموزش روش تدریس سکوسازی بر توانمندیهای شناختی دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری خاص: آزمون مفهوم منطقه تقریبی رشد ویگوتسکی مؤثر است؟ روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود.
در ادامه برای بررسی اثربخشی آموزش روش تدریس سکوسازی بر توانمندیهای شناختی دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری خاص: آزمون مفهوم منطقه تقریبی رشد ویگوتسکی از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفادهشده است.
لذا آموزش روش تدریس سکوسازی بر توانمندیهای شناختی دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری خاص اثربخشی معناداری از نظر آماری داشته است.
بحث و نتیجهگیری ﻫﺪف اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﻲ اثربخشی آموزش روش تدریس سکوسازی بر توانمندیهای شناختی دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری خاص: آزمون مفهوم منطقه تقریبی رشد ویگوتسکی بود.
لذا منطقی است که آموزش روش تدریس سکوسازی بر توانمندیهای شناختی دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری خاص مؤثر باشد.