Abstract:
هدف کتاب بازنویسی فیلمنامه این است که خوانندگانش را یاری دهد تا مهارتهای خود را برای بیان داستانی دراماتیک و گیرا پرورش دهند. در این راستا، نویسنده با توضیح ساختار داستان مبتنیبر سه پرده درام، نقاط عطف و نقطه اوج، و پرداخت شخصیت خواننده را با مسائل اساسی بازنویسی فیلمنامه آشنا میکند؛ اما تمامی تلاش نویسنده بهمنظور منافع تجاری و کسب درآمد از فیلمنامه است. نظام ارزشگذاری او فروش فیلم و مبنای کار او فقط سینمای تجاری هالیوود است. این در حالی است که قید بررسی سینمای امریکا در هیچ کجای کتاب دیده نمیشود.تقلیل سینمای جهان به سینمای هالیوود، مبناقراردادن ساختار سهپردهای، و نادیدهانگاشتن دیگر ساختارهای بدیل در تمامی امور فیلمنامه از مشکلات محتوایی کتاب بهشمار میآیند. این مقاله درصدد است با ارائه بدیلهایی که نگارنده از اشاره به آنها خودداری کرده است به نقد کتاب حاضر بپردازد. این نقد در سطح روایت، سینمای هالیوود، تجاریسازی فیلمنامه، و مبحث فرم و ساختار انجام میگیرد.
Machine summary:
هدف کتاب بازنویسی فیلم نامه ، همان گونه که در صفحۀ یازده آمده ، این است : «شـما را یاری می دهد تا مهارت های خود را برای بیان داستانی دراماتیـک و گیـرا پـرورش دهیـد.
همان گونه که در صفحۀ شانزده آمده است که «نتیجۀ نوشتن و بازنویسی خوب می تواند فیلم نامه ای باشد که سرگرم می کند، چیزی برای گفتن دارد، و از سـطح کیفـی بـالایی برخـوردار اسـت » و درادامه خاطرنشان می کند که «این کتاب برای این است تا آن فیلم نامۀ خوب به فیلم نامـه ای شایسته تبدیل شود.
تصحیح ساختار فیلم نامه ، پرداخت شخصیت ، نیـروی انتقـال و محـرک داستان ، و هم چنین کش مکش از مواردی است که نویسنده به آن هـا پرداختـه اسـت ؛ ولـی موردی که باید به آن اشاره کرد این است که تنها نوع اسکلت بندی ای که نویسـنده متصـور است ساختار سه پرده ای است و سینمای جهان را نیز فقط در سینمای امریکا و آن هم نظام استودیویی هالیوود می داند.
در صفحۀ ٥٩ کتاب نیز با این عبارت مواجه می شویم کـه «عـلاوه بـر به کارگیری ساختار سه پرده ای فیلم نامه ، عناصر دیگری نیـز بـرای سـاختاربندی فـیلم نامـه وجود دارد، ازجمله استفاده از سکانس افتتاحیه ـ زیرتیتراژـ و صحنۀ نقطۀ میـانی اسـت ».
در صفحۀ ١٣٩ نیز فیلم های کسانی مانند کاساوتیس (John Cassavetes) و رابرت آلـتمن (Robert Altman) را فاقد ضرب داستانی و ایستا می داند؛ غافل از ایـن کـه سـاختار چنـین فـیلم هـایی و نـوع روایت در این فیلم ها متفاوت با روش سـه پـرده ای روایـت و علیـت مرسـوم در سـینمای هالیوود است .