Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، تبیین مدل پیشبینی رفتارهای خودآسیبرسان براساس سبکهای دلبستگی و سازمان شخصیت در نوجوانان با توجه به نقش واسطهای راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بود. روش مطالعه از نوع مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری 700 نفر از دانشآموزان دختر شاغل به تحصیل در دوره متوسطه مدارس دولتی، در سال 97-96 منطقه 16 شهر تهران بود. گروه نمونه 700 دانشآموز دختر در رده سنی 17-15 سال بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای رفتارهای خودآسیبرسان (SHI)، تنظیمشناختی هیجان گارنفسکی (CERQ)، ابعاد دلبستگی والدین و همسالان (IPPA)، مقیاس چندرویکردی گرایش به خودکشی (MAST) و سیاهه سازمان شخصیت کرنبرگ (IPO) پاسخ دادند. یافتهها پیشبینیپذیری رفتارهای خودآسیبرسان و گرایش به خودکشی در نوجوانان را با توجه به نقش میانجی راهبردهای شناختی تنظیم هیجان براساس نوع سبک دلبستگی و سازمان شخصیت نشان میدهد. همچنین جهتگیری دلبستگی ناایمن و داشتن سازمان شخصیت مرزی میتواند پیشبینیکننده راهبردهای ناسازگار تنظیم هیجان در نوجوانان باشد. این نتیجه در راستای دیگر یافتهها و مبانی نظریهای بوده و ارزیابی سه متغیر سبک دلبستگی، سازمان شخصیت و راهبردهای تنظیم هیجان، میتواند در تدوین برنامه پیشگیری و مداخله درمانی نوجوانان با رفتارهای خودآسیبرسان استفاده شود.
Machine summary:
مدل پيش بيني رفتارهاي خودآسيب رسان و گرايش به خودکشي براساس سبک هاي دلبستگي و سازمان شخصيت در نوجوانان دانش آموز: نقش واسطه اي راهبردهاي شناختي تنظيم هيجاني The Prediction Model of Self–Harm Behaviors and Tendency to Suicide in Adolescence based on Attachment Styles and Personality Organization: Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies ناهيد احمدي مرويلي * Nahid Ahmadi marvili حسن ميرزاحسيني ** Hasan Mirzahoseini نادر منيرپور*** Nader Monirpoor چکيده هدف از پژوهش حاضر، تبيين مدل پيش بيني رفتارهاي خودآسيب رسان TAhbespturrapocste of this study was to investigate theبراساس سبک هاي دلبستگي و سازمان شخصيت در نوجوانان با (SHB)relationship between self- harm behaviors توجه به نقش واسطه اي راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان بود.
clAullsteprastaicmipplainntsg iwnerAecaadsekemdictoyecaormplete٢٠١٨٢٠١٧با روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند و به Self-Harm Inventory, Multi-Attitude Suicideپرسشنامه هاي رفتارهاي خودآسيب رسان (SHI)، تنظيم شناختي aTtetancdhenmceynt,ScPaelres,oInnavlietnytoOryrgaonfizpaatrieonnt Iannvdenptoereyrهيجان گارنفسکي (CERQ)، ابعاد دلبستگي والدين و همسالان and the Cognitive Emotion Regulation(IPPA)، مقياس چندرويکردي گرايش به خودکشي (MAST) و oQfuseesltif-onhnaarimre.
Cognitive واژه هاي کليدي : رفتارهاي خودآسيب رسان ، راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان ، سبک هاي دلبستگي و سازمان شخصيت Emotion Regulation Strategies, Attachment Styles and Personality Organization *انشجوي دکتري مشاوره ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم تحقيقات قم ، قم ، ايران **نويسنده مسؤول : استاديار گروه روان شناسي ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم تحقيقات قم ، قم ، ايران ***استاديار گروه روان شناسي ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم تحقيقات قم ، قم ، ايران Email: mirzahoseini.