Abstract:
هدف این پژوهش بررسی میزان اشتراک گذاری دانش بر اساس هوش فرهنگی در بین کارکنان بود. این پژوهش، کاربردی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن را کلیه کارکنان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان به تعداد 300 نفر تشکیل دادند. نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان برابر با 169 نفر به دست آمد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. روایی پرسشنامه ها به صورت محتوایی توسط متخصصین تایید شد و پایایی آن ها به کمک ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه هوش فرهنگی 81/0 و برای پرسشنامه اشتراک دانش 797/0 تایید گردید. در این تحقیق تجزیه و تحلیل آماری در دو بخش توصیفی و استنباطی انجام گرفت. در بخش توصیفی از شاخص های میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد، بین میزان اشتراک گذاری دانش و هوش فرهنگی کارکنان، ارتباط معناداری وجود دارد (003/0p=) و از ابعاد هوش فرهنگی، تنها متغیر هوش فرهنگی شناختی با ضریب رگرسیون 230/0 وارد معادله رگرسیون شد.
Machine summary:
استادیار گروه امور فرهنگی، واحد شاهین شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهین شهر، ایران چکیده هدف این پژوهش بررسی میزان اشتراک گذاری دانش بر اساس هوش فرهنگی در بین کارکنان بود.
نتایج حاصل از تحقیق نشان داد، بین میزان اشتراک گذاری دانش و هوش فرهنگی کارکنان، ارتباط معناداری وجود دارد (003/0p=) و از ابعاد هوش فرهنگی، تنها متغیر هوش فرهنگی شناختی با ضریب رگرسیون 230/0 وارد معادله رگرسیون شد.
ضریب همبستگی در جدول (5) نشان میدهد هوش فراشناختی با دانش تربیتی دارای رابطه مثبت 236/0 میباشد که از لحاظ آماری معنادار است (05/0p جدول5: ضرایب همبستگی بین هوش فراشناختی و ابعاد اشتراکگذاری دانش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه فرعی دوم: میزان ابعاد اشتراکگذاری دانش (ترتیبی،آشکار،پنهان،استراتژیک) با هوش فرهنگی شناختی کارکنان رابطه دارد.
ضریب همبستگی در جدول (7) نشان میدهد هوش انگیزشی با اشتراک دانش ترتیبی دارای رابطه مثبت 239/0 میباشد که از لحاظ آماری معنادار است (05/0p جدول7: ضرایب همبستگی بین هوش انگیزشی و ابعاد اشتراکگذاری دانش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه فرعی چهارم: میزان ابعاد اشتراکگذاری دانش (ترتیبی،آشکار،پنهان،استراتژیک) با هوش فرهنگی رفتاری کارکنان رابطه دارد.
فرضیه فرعی سوم: نتایج نشان داد که از میان ابعاد اشتراک دانش، تنها میزان اشتراک دانش ترتیبی با هوش فرهنگی انگیزشی کارکنان دارای رابطه مثبت میباشد.
, Van Dyne, Linn & Koh, C(2006) "Personality Correlates of the Four Factor Model of Cultural Intelligence", Group & Organization Management.