Abstract:
پژوهش با هدف تعیین رابطه بین ادراک دشواری کار و بهزیستی روان شناختی با سازگاری شغلی معلمان کودکان استثنایی انجام گرفته است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده که جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان کودکان استثنایی در استانهای غربی ایران (ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان) بود، بدین منظور نمونهای به حجم 196 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردید و پرسشنامههای دشواری کار، بهزیستی روانشناختی و سازگاری شغلی در اختیار آنان قرار گرفت. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرم افزارSPSS 19 و با شاخص همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیونی همزمان مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل دادهها نشان داد که بین ادراک دشواری کار با سازگاری شغلی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین خرده مولفههای بهزیستی(پذیرش خود، تسلط برمحیط، زندگی هدفمند، رشد فردی و خود مختاری) با سازگاری شغلی نیز رابطه معناداری مشاهده شد. باتوجه به یافتههای پژوهش حاضر و نتایج پژوهش های پیشین میتوان گفت که شرایط سخت آموزش دادن کودکان استثنایی، ادراک دشواری کار بالا و بهزیستی روان شناختی پایین در کاهش سازگاری شغلی معلمان نقش دارند
Machine summary:
رابطه ساده و چند گانه ادراک دشواري کار و بهزيستي روان شناختي با سازگاري شغلي معلمان کودکان استثنايي Simple and multiple correlation of job hardship perception and wellbeing with job adjustment of teachers of exceptional children دکتر خدامراد مومني Dr. KhodaMorad Momeni Associate Professor, Razi University of دانشيار گروه روانشناسي، دانشگاه رازي کرمانشاه KerPanshah علي موليي پارده Ali Mollaei Pardeh دانشجوي دکتري روانشناسي، دانشگاه رازي کرمانشاه PhD Student, Razi University of KerPanshah Shima Abbaseian* شيما عباسيان (نويسنده مسئول ) M.
coP چکيده Abstract The aiP of this research was to deterPine the پژوهش با هدف تعيين رابطه بين ادراک دشواري کار و بهزيستي روان correlation of job hardship perception and شناختي با سازگاري شغلي معلمان کودکان استثنايي انجام گرفته است .
ادراک دشواري کار، بهزيستي روان شناختي، سازگاري شغلي، Key words: job hardship perception, wellbeing, job معلمان کودکان استثنايي نوع مقاله : پژوهشي دريافت : شهريور ٩٧ پذيرش : دي ٩٧ ويرايش نهايي : آذر ٩٨ مقدمه در عصر حاضر که تغييرات و تحولات محيطي از مهمترين چالشهاي فراروي سازمان ها به شمار مي رود، هر سازماني براي پيشبرد اهداف و هدايت تحولات خود نيازمند نيروي انساني با سازگاري و عملکرد شغلي مطلوب ميباشد(جليليان ،١٣٩٧).
شرايط آموزش به 1 - Lee 2 - job adjustPent 3 - Davis & Lofqist 4 - Kristension 5 - exceptional children teacher 6 - job hardship perception 7 - wellbeing 8 - WilliaPs 9 - Ryff 10 - Nielsen 11 - Garg کودکـــان استثنايي نيز بهزيستي و سلامت روان معلمان را نيز به خـطر مي اندازد.