Abstract:
تنظیم هیجانی، بیانگر فرایندهای روانی و رفتاری است که به موجب آن افراد روی احساسات خود و دیگران تاثیر میگذارند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر اضطراب امتحان و کارآمدی پردازش در میان دانشآموزان دختر مقطع متوسطه بود. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی و ابزار پژوهش پرسشنامهی اضطراب امتحان اسپیلبرگر و شاخص پردازش اطلاعات بود. جامعه آماری شامل کلیهی دانشآموزان دختر مقطع متوسطهی شهر ورزقان در سال تحصیلی 97-96 بود که تعداد 44 نفر (22 نفر آزمایش و 22 نفر کنترل) به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش به مدت 8 جلسه یکساعته دو بار در هفته، تحت آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس قرار گرفتند. دادههای بهدستآمده با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیلها نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر اضطراب امتحان و کارآمدی پردازش دانشآموزان موثر است. بنابراین، میتوان در مدارس مهارتهای تنظیم هیجان را به دانشآموزان آموزش داد تا بتوانند هیجانهای خود، ازجمله اضطراب را مدیریت کنند.
Machine summary:
اثربخشي آموزش تنظيم هيجان بر اضطراب امتحان و کارآمدي پردازش در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه The effect of emotion regulation training on the test anxiety and processing efficiency in high school girl students کاظم اماني (نويسنده مسئول ) Kazem Amani * M.
Key words: ePotion regulation, test anxiety, واژگان کليدي : processing efficiency تنظيم هيجان ، اضطراب امتحان ، کارآمدي پردازش نوع مقاله : پژوهشي دريافت : دي ٩٧ پذيرش : ارديبهشت ٩٨ ويرايش نهايي : آذر ٩٨ مقدمه اضطراب امتحان ١ احساس نامطلوب يا حالتي هيجاني است که افراد در آزمون هاي رسمي يا ساير موقعيت هاي ارزشيابي تجربه مي کنند (هيل و ويگفيلد٢، ١٩٨٤؛ رضازاده و توکلي، ٢٠٠٩).
اين برآورد در ايران ١٧/٢ 1 - Test anxiety 2 - Hill, Wigfield 3 - Schaefer ,Matthess, Pfitzer ,Kohle 4 - Mcreynolds, Morris, Kratochwill 5 - Parks-StaPP, Gollwitzer, Oettingen 6 – Eysenck 7 - Carthy, Horesh , Apter ,Gross درصد گزارش شده است (ابوالقاسمي،١٣٩٠).
8 - Szczygieł, Buczny, Bazińska 9 - Sloan ,Kring 10 - ThoPpson 11- Mauss, Evers, WilhelP 8 - Cisler, Olatunji, Feldner ,Forsyth 9 - Rodebaugh ,HeiPberg 10 - Arndt, Hoglund ,Fujiwara 11 - Orgeta 12 - Capaaydin 13 -Schutz ,Benson ,Decuir-Gunby از سوي ديگر، نتايج تحقيق عليمرداني و همکاران (١٣٩٤)، حسني و آريانا (١٣٩٣)، ابوالقاسمي و همکاران (١٣٩٠) و پاشايي و همکاران (١٣٨٨) نشان داد که راهبردهاي مثبت تنظيم هيجان ، در کاهش اضطراب امتحان به طور معناداري مؤثر است .