Abstract:
مطالعۀ حاضر بهمنظور ارزیابی کتاب درسی زبان انگلیسی پایۀ اول دورۀ دوم متوسطه، ویژن یک (Vision 1)، انجام گرفت. بدینمنظور، پرسشنامۀ برگرفته از مطالعۀ احمدی صفا و همکاران (1396) با بررسی مجدد پایایی و روایی بین 150 معلم زبان انگلیسی انتخابشده براساس نمونهگیری دردسترس توزیع شد. بهعلاوه، مصاحبهای نیمهساختاریافته شامل ارزیابی کلی کتاب، مزیت کتاب تازهتألیف بر کتب پیشین آموزش زبان، دیدگاه معلمان درخصوص تحقق اهداف کتاب، نقاط ضعف کتاب، پیشنهادهای معلمان برای چاپهای آتی طراحی شد و با بیست نفر از معلمان فوق انجام گرفت. نتایج نشان داد که معلمان رضایت نسبتاً بالایی از 1) مواد کمکدرسی و کتاب راهنمای معلم، 2) موارد گرامری، موارد واژگانی، و انواع نقشهای زبانی، 3) محتوا و مهارتهای زبانی، 4) فعالیتها و تمرینها، 5) طرح و قالب، 6) روش تدریس دارند. درحالیکه در بخش کیفی مطالعه، معلمان کتاب را تلاشی ناموفق در دستیابی به اهداف موردنظر ارزیابی کردند.
With the central role of textbooks, particularly, in centralized educational systems such as that of Iran where a single textbook is recommended for nation-wide use, evaluation textbooks, especially whilst-use evaluation, can highlight points of strength and weakness in a book and pave the way for its improvement in later editions. The present study set to evaluate Vision 1, English textbook for grade 10 in the new Iranian educational system. To this end, a questionnaire taken from Ahmadisafa et al. (1396) was distributed among 150 English teachers (selected from different provinces of the country through convenience sampling). Furthermore, 20 of the above teachers responded to a researcher-designed semi-structured interview involving: 1) general evaluation of the book, 2) advantages of the book over those previously used, 3) viewpoints of the teachers' over realization of the aims of the book, 4) its points of weakness, and 5) the teachers' suggestions for improvements in its later editions. The results indicated that the teachers were relatively satisfied with: 1) supplementary materials and teacher's book, 2) grammar, vocabulary and language functions, 3) content and language skills, 4) tasks and exercises, 5) design and layout, and 6) teaching methodology. However, the interview revealed the teachers' relative dissatisfaction with the book, with most of them considering the book unsuccessful in fulfilling the set objectives.
Machine summary:
به علاوه ، مهدی زاده (١٣٨٤) به این مطلب اشاره دارد کـه ازنظـر معلمـان و کارشناسان محتوای گنجانده شده در کتاب های انگلیسی دورٔە راه نمـایی تحصـیلی درزمینـۀ ارتقای مهارت های چهارگانه (گفتاری ، شنیداری ، درک مطلـب ، و نوشـتاری ) و هـم چنـین اصول روش تدریس در سطح مطلوب قرار ندارند.
این پرسش نامه شامل شصت گویه در مقیاس لیکرت (از ١= کاملاً مخالف ام تا ٥= کاملاً موافق ام ) است که هریک بخش خاصـی از کتاب ویژن مانند محتوا، تمرینات و فعالیت های گنجانده شده در کتاب ، مقولـۀ فرهنـگ ، توجه به نیازهای زبـان آمـوزان ، تقویـت خلاقیـت در زبـان آمـوزان ، ایجـاد همکـاری بـین زبان آموزان ، توجه به تفاوت های فردی را ارزیابی مـی کننـد.
سؤال ٢: آیا معلمان زبان انگلیسی دورٔە دوم متوسطه از فعالیت ها و تمـرین هـای کتـاب ویژن یک رضایت دارند؟ برای بررسی دیدگاه معلمـان زبـان انگلیسـی دورٔە دوم متوسـطه دربـارٔە فعالیـت هـا و تمرین های کتاب ویژن یک تحلیل فراوانی اعمـال شـد تـا میـانگین معلمـان ایرانـی زبـان انگلیسی برای این بخش کتاب به دست آید که نتایج آن در جدول ٤ هم راه با متن گویـه هـا به اختصار آمده است .
آمار توصیفی دیدگاه معلمان زبان انگلیسی برای مؤلفه محتوا و مهارت های زبانی کتاب ویژن یک مقیاس لیکرت براساس درصد شگموایره ٔە متن گویه کاملاً موافق ام نظری مخالف ام مخکاالمف لاً ام میانگین موافق ام ندارم محتوای قسمت های مختلف فعالیت های 19 کتاب مانند پنجره ای است که رو به یادگیری 25.