Abstract:
در این پژوهش، ضمن شناسایی نوگرایی در بین افراد مورد مطالعه، به رابطة آن با میزان مصرف رسانههای مختلف، اعم از جمعی و اجتماعی، پرداخته شده است. جامعة آماری در این تحقیق شامل دانشجویان دانشگاه سورة تهران است، که با استفاده از روش تصادفی طبقهای توزیع به نسبت، 361 تن از آنان به عنوان جامعة نمونه در نظر گرفته شد. گردآوری دادههای مورد نیاز با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه انجام و دادههای مذکور پس از استخراج و کنترل، به وسیلة نرمافزار آماری spss تجزیه و تحلیل شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است، که نوگرایی 9/0درصد پاسخگویان در سطح بسیار زیاد، 5/25درصد در سطح زیاد، 1/72درصد در سطح متوسط و 5/1درصد در سطح کم قرار دارد. همچنین این یافتهها گویای آن است که بین نوگرایی و استفاده از شبکههای تلویزیون داخلی، شبکههای اجتماعی و نرمافزارهای پیامرسان، همبستگی وجود ندارد و نیز استفاده از رادیوی داخلی، شبکههای ماهوارهای فارسیزبان، شبکههای رادیویی خارجی و مطالعة مطبوعات با نوگرایی رابطة همبستگی معکوس ملاحظه میشود؛ فقط بین نوگرایی و استفاده از اینترنت همبستگی از نوع مستقیم وجود دارد.
Machine summary:
مطالعات انجامشده حاکی از آن است که امروزه افراد بیش از هر زمان دیگر تحت تأثیر محتواهای منتشر شده از رسانهها هستند؛ عصری که انسانها بهزعم رایزمن تحت راهبری دیگران قرار دارند، دیگرانی که همان صاحبان وسایل ارتباط جمعیاند، در این دوران استفاده از رسانهها اعم از جمعی و اجتماعی، میتواند ضمن آگاهیبخشی به افراد، زمینه را برای مشارکت بیشتر آنها در عرصههای مختلف حیات اجتماعی فراهم کند و به وسیلة آشنا کردن آنها با پیشرفتهای موجود و روشهای دستیابی به آن، باعث گرایش به توسعه و پیشرفت شوند.
یادآوری میشود مقایسه نتایج این تحقیق با پژوهش عامریان (1396) حاکی از آن است که میزان استفادة دانشجویان دانشگاه سوره کمتر از جوانان شهر تهران است؛ پس بنابراین میتوان گفت نتایج این تحقیقات با هم همخوانی ندارد.
یادآوری میشود مقایسة نتایج این تحقیق با پژوهش عامریان (1396) حاکی از آن است که میزان استفادة دانشجویان دانشگاه سوره از شبکههای اجتماعی مجازی، تفاوت چندانی با جوانان شهر تهران ندارد؛ بر این پایه میتوان گفت نتایج این دو تحقیق با هم همخوانی دارد.
یادآوری میشود مقایسة نتایج این تحقیق با پژوهش عامریان (1396) حاکی از آن است که میزان استفاده دانشجویان دانشگاه سوره از نرمافزارهای پیامرسان مقداری کمتر از جوانان شهر تهران است؛ میتوان گفت نتایج این دو تحقیق تا حدی با یکدیگر، همخوانی دارد.
نتایج آزمون فرضیهها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} به نظر میرسد بین میزان استفاده افراد از شبکههای تلویزیون داخلی (سیمای جمهوری اسلامی ایران) و میزان نوگرایی آنها رابطه وجود دارد.