Abstract:
با توجه به گستردگی مسائل محیط زیستی و ضرورت توجه به آنها بخصوص بحران کمآبی در کشور ایران، نیاز مبرمی به آگاهسازی و آموزش عمومی جهت اتخاذ رفتارهای مناسب در این زمینه احساس میشود. یکی از روشهای هدفمند و اصولی برای مواجهه با این بحران، تمرکز بر روی زمینهی ارتباطات محیط زیستی میباشد، چراکه دامنهی گستردهای از جامعهی انسانی را تحت تأثیر خود قرار داده و میتواند آنان را در راستای حفظ محیط زیست خود ترغیب نماید. با توجه به بررسیهای انجامگرفته در زمینهی ارتباطات محیط زیستی، میتوان به این نتیجه رسید که پژوهشهای اندکی در این زمینه صورت گرفته است. در این پژوهش با استفاده از دو روش کیفی و کمی، تحلیل بر روی سه منبع خبری ایرنا، وزارت نیرو و صداوسیما با تأکید بر بحران کمآبی در کشور ایران صورت گرفته است. در این پژوهش به پیشنهاد و معرفی ارزشهای خبری برای تحلیل رتوریکی محیط زیست در وضعیت بحران پرداختیم و بر این اساس تحلیل آماری و رتوریکی بر روی اخبار منعکس گردیده از سه ارگان ذکرشده صورت پذیرفته است. نتایج نشان میدهد که رسانهی خبری ایرنا با بیشترین تعداد خبر و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با کمترین تعداد خبر به پوشش خبری از بحران کمآبی پرداختهاند و همچنین تحلیلهای کیفی نشانگر لزوم وجود تعریفی درست از مسائل پیچیدهی محیط زیستی نزد کنشگران رسانه و تمرکز بیشتر رسانههای تصویری بر روی اخبار محیط زیستی میباشد. درنهایت به ارائهی پیشنهادهای پژوهشی و ارائهی راهبرد پرداخته شده است.
Due to the wide range of environmental issues and the necessity to pay enough attention to them, especially for the case of the water scarcity crisis in Iran, there is an urgent need for informing and public education for adopting appropriate behavior. One of the targeted and principled methods for addressing this crisis is the emphasis on environmental communication, because it can affect a large domain of human society and encourage them to protect the environment. According to the surveys about environmental communication, it can be concluded that few studies have been devoted to this issue. Therefore, in this research, with emphasis on the water scarcity crisis in Iran, using two quantitative and qualitative methods, analysis has been carried out on three news resources namely IRNA, Ministry of Energy, Islamic Republic of Iran Broadcasting Organization (IRIB). We introduced news values for rhetoric analysis of the environment in crises based on statistics related to the news broadcasted by the three mentioned organizations. The results indicated that IRNA news media has the highest and the IRIB has the lowest rank of news coverage. Also, the qualitative analysis shows the necessity of presenting a correct definition of complicated environmental issues for media actors and more focus on environmental news. Finally, we suggested strategies and further research areas.