Abstract:
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه هیجان آگاهی در جامعه دانشآموزان شهرتبریز بود. به این منظور تعداد ۵۸۵ دانشآموز از دانشآموزان دختر و پسر مناطق پنجگانه شهر تبریز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. سپس پرسشنامه هیجان آگاهی بر روی آنها اجرا شد. همچنین پرسشنامههای آلکسیتیمیا تورنتو و هوش هیجانی شوت به منظور بررسی روایی همگرا، همراه با پرسشنامه اصلی توسط نمونه تکمیل شد. سپس با استفاده از روشهای آماری همبستگی، تحلیل عوامل و تحلیل واریانس دادهها مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی به روش تحلیل مولفههای اصلی نشانگر استخراج شش مولفه تمایز هیجانها، مشارکت کلامی هیجانها، آشکارسازی هیجانها، آگاهی بدنی، توجه به هیجانهای دیگران و تحلیل هیجانها بود که در مجموع ۱۳/۵۲ واریانس را تبیین میکرد. ضریب اعتبار پرسشنامه به روش بازآزمائی برای کل پرسشنامه ۸۲/۰ و برای مولفهها بین ۶۲/۰تا ۷۹/۰ محاسبه شد. همچنین محاسبه ضرایب همبستگی بین مولفههای هیجان آگاهی و مقیاس آلکسیتیمیا و هوش هیجانی نشان داد که پرسشنامه فوق از روایی ملاکی بالا و خوبی برخوردار است.در نهایت مقایسه نمرات دختران و پسران در مولفههای آگاهی هیجانی نشان داد که تفاوت بین دو گروه در تمامی مولفهها به استثنای مولفه مشارکت کلامی هیجانها معنادار است. بنابراین پرسشنامه هیجان آگاهی دارای ویژگیهای روانسنجی لازم برای جامعه دانشآموزان میباشد.
Abstract The aim of this study was to investigation of psychometric properties of Emotion Awareness Questionnaire in Junior High-school student of Tabriz. For this propose 585 students (male and female) from quintet areas of Tabriz were selected by multistage cluster sampling. Then Emotion Awareness Questionnaire (EAQ) administrated on them. Also Toronto Alexithymia Scale and Schutte Self-Report Inventory(SSRI) for measuring Concurrent criterion validity completed by sample.Datas analyzed by Using Correlation, Factor Analysis and Analysis of Variance methods. Results of Factor Analysis by Principal Component Analysis with Varimax rotation identified six factor that named Differentiating Emotions, Verbal Sharing of Emotions, Not Hiding Emotions, Bodily Awareness of Emotions, Attending to Others’ Emotions, and Analyses of Emotions and explained %52 of the variance. Test-retest reliability coefficient for total scores obtained 0/82 and for factors ranged 0/62 to 0/79.Higher correlation coefficient between Emotion Awareness Questionnaire (EAQ), Toronto Alexithymia Scale (TAS) and Schutte Self-Report Inventory(SSRI)indicates to good concurrent criterion validity. Finally, comparison of male , and female students showed that there are significant difference between them in all factor except verbal sharing of emotions. Therefore, Emotion Awareness Questionnaire (EAQ) has adequate psychometric properties for student population.
Machine summary:
همچنین محاسبه ضرایب همبستگی بین مؤلفه های هیجان آگاهی و مقیاس نارسایی هیجانی و هوش هیجانی نشان داد که پرسشنامه فوق از روایی ملاکی بالا و خوبی برخوردار است ؛ بنابراین پرسشنامه هیجان آگاهی دارای ویژگیهای روان سنجی لازم برای نمونه ایرانی میباشد.
آگاهی هیجانی که دو بعد وضوح هیجانی ٣ و توجه به هیجانات را شامل میشود (مانکاس ، تایلر بودن و تامپسون ، ٢٠١٦؛ یوسفی، عریضی، صادقی، ١٣٨٦)، به عنوان درک عواطف و هیجان های مرتبط با ادراک عقلانی تعریف شده و دربرگیرنده تلویحات مهمی در خصوص روابط بین فردی در بافت روان درمانی، به ویژه جریان انتقال است (کاستنگای و هیل ، ٢٠٠٧) و به طورمعمول یکی از پیش شرط های اساسی و ضروری برای تنظیم هیجان سازگارانه است (اسایگل و همکاران ، ٢٠١٢؛ می نی، هاسکینگ و ریپرت ٤، ٢٠١٦؛ کشدان ، بارت و مک نایت ٥، ٢٠١٥؛ تقوی، آزاد فلاح و موتابی، ١٣٩٤).
Craparo, Gori, Dell’ Aera, Costanzo, Fasciano, Tomasello & Vicario 3.
با توجه به نیاز به یک ابزار معتبر و مناسب جهت ارزیابی و سنجش هیجان آگاهی که ویژگیهای روان سنجی آن به صورت همه جانبه مورد بررسی قرار گرفته باشد تا بعد از این متخصصان راحت تر و با اطمینان بیشتری از آن استفاده نمایند، هدف پژوهش حاضر اعتبار سنجی پرسشنامه هیجان آگاهی در جامعه دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر تبریز و پاسخ به این سؤال است که ویژگیهای اعتبار، روایی و ساختار عاملی پرسشنامه هیجان آگاهی کدام است ؟ مؤلفه های استخراج شده پرسشنامه کدامند؟ روش جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر تبریز بودند که در سال تحصیلی ٩١-٩٠ مشغول به تحصیل بود.
Kimhy,Vakhrusheva, Jobson-Ahmed,Tarrier, Malaspina, Gross 9.